Abstrakt:
Seminarium będzie poświęcone działalności Virgila Abloha, założyciela marki Off-White i dyrektora artystycznego firmy Louis Vuitton. Jego strategie projektowe zostaną przedstawione jako wyjątkowo efektywne techniki generowania wartości rzeczy w warunkach współczesnego kapitalizmu. Zgodnie z propozycjami Luca Boltanskiego i Arnauda Esquerre'a, zawartymi m.in. w niedawno wydanej książce Enrichissement. Une critique de la marchandise (Gallimard 2017), kapitalizm epoki przemysłowej w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej ustąpił miejsca "kapitalizmowi kolekcjonerskiemu": w przeszłość odchodzi produkcja masowa, natomiast znaczenie zyskują procesy wzbogacania rzeczy nie mające już wiele wspólnego z ich czysto materialną wartością. Rozwiązania Virgila Abloha doskonale wpisują się w tę zmianę. Jego rozwiązania - polegające zwykle na niewielkich przekształceniach obiektów ze świata popkultury - prowadzą do niezwykłego wzrostu wartości ekonomicznej, symbolicznej i medialnej projektowanych rzeczy.
Polecana lektura: Luc Boltanski, Arnaud Esquerre, Kolekcjonerstwo jako nowa forma kapitalizmu. Kapitalizacja przeszłości i jej skutki, "Kronos", nr 2/2015.