Świat jako archiwum - krytyczne modele historyczności: literatura, sztuki, teoria

kierownik: dr Katarzyna Bojarska 
grant NPRH
na lata 2012-2014

kierownik grantu: dr Katarzyna Bojarska, wykonawcy: dr Paweł Mościcki (IBL PAN), dr Krzysztof Pijarski (PWSFTviT), dr Tomasz Szerszeń (IS PAN).

NPRH nr projektu 21 H 11 011 80 (moduł 2.1)
 
W toku prac nad projektem w wykonawcy badali uważnie, w jakim stopniu, w kontekście krytycznej refleksji nad przeszłością, „archiwum” jest nie tylko jednym z najistotniejszych pojęć dla teorii i praktyki (artystycznej i badawczej), ale również kluczem do metarefleksji rozmaitych dyscyplin, do przemyślenia na nowo krytycznej historii literatury, sztuki, czy refleksji historycznej w ogóle w ramach instytucji naukowej.          Projekt w fazie wstępnej został opisany w artykule, będącym swego rodzaju manifestem badawczym na łamach pisma młodych humanistów „Mała Kultura Współczesna” http://malakulturawspolczesna.org/2012/03/17/bojarska-mosciski-pijarski-szerszen-projekt-swiat-jako-archiwum-krytyczne-modele-historycznosci/. W ramach projektu badawczego odbyły się liczne seminaria i dyskusje w gronie wykonawców i ich kolegów/koleżanek z różnych instytucji akademickich z kraju i zagranicy. Wyniki badań publikowano w periodykach akademickich a także na platformie http://widok.ibl.waw.plktóra jako kwartalnik peer review wyewoluowała z projektu strony internetowej „Świat jako archiwum – krytyczne modele historyczności” i została zaakceptowana przez Radę Naukową IBL PAN jako periodyk (kwartalnik) o profilu akademickim afiliowany przy Instytucie. Na zaproszenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zespół badawczy przygotował cykl spotkań w ramach programu Muzeum Otwartego w serii „Narracje”, na który składały się wykłady i dyskusje z wybitnymi badaczami kultury wizualnej, krytykami, historykami sztuki i filozofami z całego świata. Wszyscy wykonawcy zgodnie z harmonogramem, w toku 24 miesięcy trwania projektu wyjeżdżali na kwerendy biblioteczne i muzealne w Polsce i za granicą, często połączone z udziałem w konferencjach i prezentacją wyników badań, z udziałem w seminariach, zbieraniem dokumentacji fotograficznej, konsultacjami i spotkaniami z naukowcami zagranicznymi http://artmuseum.pl/pl/cykle/widokowki. Wszyscy wykonawcy dokonali także zakupu stosownej literatury oraz materiałów wizualnych niezbędnych do realizacji projektów indywidualnych, jak również na potrzeby wspólnych seminariów i dyskusji badawczych.


zob. także omówienie projektu na stronie: http://malakulturawspolczesna.org/2012/03/17/bojarska-mosciski-pijarski-szerszen-projekt-swiat-jako-archiwum-krytyczne-modele-historycznosci/

Logo Archiwum Kobiet

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

Logo Słownika Polszczyzny XVI wieku