Relacja słowa, rysunku i form teatralnych w tekstach Tadeusza Kantora na przykładzie "Lekcji mediolańskich"

kierownik: prof. dr hab. Maria Prussak
grant MNiSW
na lata 2007-2010

Celem projektu była analiza i interpretacja tekstów literackich Tadeusza Kantora. Pozwoliło to spojrzeć na twórczość artysty pod całkowicie nowym kątem, niezwykle ważnym dla zrozumienia dwudziestowiecznego teatru, pokazującym bowiem, jak nowoczesna sztuka osadzona jest w literaturze. Głównym analizowanym tekstem były "Lekcje mediolańskie", ale projekt pozwolił rozpoznać bogactwo i złożoność pisarskiego dorobku Kantora w ogóle, to znaczy różnorodność form i gatunków, do których autor ten nawiązywał. W analizie "Lekcji mediolańskich" zwrócono uwagę między innymi na problem formy wykładu, manifestu literackiego, rolę retoryki i stylizacji retorycznej, zagadnienie plastyki i jej relacji do tekstu rozumianego jako obiekt materialny. Rozważono także zagadnienie literatury wizualnej oraz projektowanego odbiorcy dzieła.

Logo Archiwum Kobiet

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

Logo Słownika Polszczyzny XVI wieku