Celem projektu było wprowadzenie do polskiego literaturoznawstwa metod analityczno-intepretacyjnych narratologii kognitywnej, integrującej teorię narracji oraz interdyscyplinarne badania nad działaniem ludzkiej świadomości. Projekt opisuje, jakie zagadnienia poznawcze łączą się z procesem konstruowania fikcji literackiej i narracji.Ważnym tematem namysłu są również narracyjne techniki sterujące czytelniczym odbiorem utworu: jego emocjonalno-sensualną percepcją, mentalną reprezentacją świata przedstawionego, interpretacją całego utworu. Wskazanie znaczeń literackich reprezentacji świadomości bohatera jako poznawczej aktywności autora oraz jako czynnika stymulującego proces rozumienia utworu przez czytelnika pozwoliło na nowe zdefiniowanie w ramach projektu związków między podmiotowościami literackimi: autorem a narratorem/bohaterem i czytelnikiem.
- Start
- O Instytucie
- Nauka i badania
- Konferencje i spotkania
- Edukacja
- Interdyscyplinarne studia doktoranckie "Humanistyka cyfrowa?
- Studia podyplomowe
- Olimpiada Literatury i Języka Polskiego
- Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych
- Kursy
- Szkolenia
- Erasmus at IBL PAN - information for foreign students
- Szkoła Doktorska Anthropos
- IBL dla szkół
- Erasmus
- Biblioteka
- Repozytoria
- Dla Pracowników IBL