Propozycje programowe OLiJP-SP stanowią odzwierciedlenie stanu najnowszych badań w zakresie literatury dla dzieci i młodzieży, metodyki nauczania języka polskiego w szkole podstawowej, dydaktyki polonistycznej i nauki o języku. Tak budowany program OLiJP-SP łączy innowacyjne dokonania badawcze z praktyką szkolną i umożliwia przedstawicielom środowiska nauczycielskiego i uczestnikom Olimpiady zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami nauki o literaturze i języku.
Zadania stawiane przed uczniem dotyczą przede wszystkim umiejętności rozumiejącej lektury dzieła literackiego (w zakresie dostępnym uczniom ostatnich klas szkoły podstawowej) oraz świadomego i funkcjonalnego posługiwania się językiem. KG OLiJPSP przed rozpoczęciem roku szkolnego ‒ zgodnie z Rozporządzeniem MEiN ‒ przedstawia zakres dodatkowych lektur przewidzianych w danym roku szkolnym. Uczniów obowiązuje także znajomość materiału wskazanego w podstawie programowej z języka
polskiego dla szkoły podstawowej. Zadania i tematy, proponowane uczestnikom w następujących po sobie fazach konkursu, są zróżnicowane pod względem trudności i stopniowo poszerzane w stosunku do programu i wymagań szkolnych.
Aktualności – Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych (olijpsp.pl)