W dyskusji udział wezmą:
dr Joanna Bednarek (Pracownia Pytań Granicznych UAM)
dr Karolina Krasuska (Ośrodek Studiów Amerykańskich UW)
dr Katarzyna Szumlewicz (Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW)
Prowadzenie: dr Maciej Duda (Gender Studies UAM).
Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum (1984) ukazała się w Polsce prawie trzydzieści lat po wydawniczej premierze w Stanach Zjednoczonych. Na polskim rynku pojawiła się niemal równolegle z Mistyką kobiecości Betty Friedan (1963), która dla bell hooks była ważnym punktem odniesienia. Ta zbieżność skłania do namysłu nad miejscem i kondycją polskiego feminizmu. Nad jego możliwymi reprezentant(k)ami i poruszanymi problemami. hooks jednoznacznie twierdzi, że płeć nie jest ani jedynym, ani też pierwszym czynnikiem, który buduje hierarchiczne struktury społeczne, kształtuje formy dominacji i podporządkowania. Powyższe wyznaczać mają rasa, klasa, płeć i seksualność, które mogą wchodzić w różne konfiguracje, wzmacniać się, interferować. Ich skrzyżowania, przecięcia wyznaczają społeczne struktury i bariery.
W trakcie spotkania zastanowimy się, czy teorię hooks da się przełożyć na polskie realia. Czy proces urasowienia jest także polskim modelem wykluczenia, a jeśli tak, to na czym on polega? Czy polska feministka musi być wykształcona, ekonomicznie niezależna, czy też możemy usłyszeć głos feministki z małego miasta lub wsi? Jaki jest język polskiego feminizmu (kod wspólny i kody wykluczające) oraz jak powinna wyglądać solidarność feministek i feministów rozumianych jako masowy ruch prowadzący do społecznej zmiany?
Spotkanie odbywa się w ramach cyklu dyskusji społeczno-kulturalnych „Feminaria”.
Wstęp wolny.