SPOTKANIA MEDIEWISTYCZNE

12.11.2012


 

Zaproszenie do udziału w spotkaniu XXVI

wykaz zebrań 2001-2012
 

1)  20 maja 2002 (org. Prof. Teresa Michałowska, pomysłodawczyni Spotkań)
1. Andrzej Wicher – Odmiany Meluzyny w literaturze średniowiecznej Anglii,
2. Paweł Stępień – „Bo w ogniu doświadcza się złoto, a ludzi miłych Bogu – w piecu utrapienia” [Syr 2,5] – o losach Eufamijana w polskiej legendzie o św. Aleksym),
3. Ryszard Skrzyniarz – Kazania świętokrzyskie - ich geneza, treść i duchowość
4. Rafał Wójcik – O mnemotechnicznym przygotowaniu kazania o św. Stanisławie. 'Opusculum de arte memorativa' Jana Szklarka.
 

2) 21 października 2002 
1. Zbigniew Kadłubek (Katowice) - De eremo et poesi. Św. Piotr Damiani (1007-1072).
2. Robert Urbański (Wrocław) - Dlaczego pierwsze rozbudowane relacje o najeździe mongolskim powstały dopiero w niemal sto lat po tym wydarzeniu?
3. Mieczysław Mejor (Warszawa) - Antigameratus Frowina.
4. Krzysztof Bracha (Kielce) - Tzw. kolekcja kazań Piotra z Miłosławia (XV w.). Problemy i perspektywy badawcze.

3) 27 stycznia 2003 
1. Georgi Minczew (Łódź): Kto siedzi na koniu za św. Dymitrem (Demetriuszem) z Salonik? Stosunek tekstu hagiograficznego do tekstu ikonograficznego.
2. Tomasz Płóciennik (Warszawa): Kilka uwag na temat inskrypcji gnieźnieńskiej ‘OSSA TRIUM...’
3. Michał Hanczakowski (UJ) „Czechów ogarnęło jednak tak wielkie zamroczenie”: tekst, autokreacja, nieodczytanie. Z zagadnień recepcji husytyzmu.
4. Janusz K. Goliński (Bydgoszcz) Peccata capitalia et mortalia. Pisarze dawni o siedmiu grzechach głównych.

4) 13 maja 2003 Bogurodzica
1. Teresa Michałowska (Warszawa) Jerzy Woronczak (1923–2003)
2. Wiesław Wydra (Poznań) O siedmiu pieczęciach Bogurodzicy i najdawniejszych dziejach literatury polskiej
3. Jerzy Pikulik (Warszawa) Co melodia Bogurodzicy mówi nam o czasie powstania pieśni?
4. Roman Mazurkiewicz i Zofia Wanicowa (Kraków) - Dlaczego Bogurodzicę śpiewano w czasie liturgicznym Bożego Narodzenia?
5. Antoni Czyż (Siedlce) Problemy interpretacji Bogurodzicy (część najstarsza).
6. Jean-Philippe Hashold (Amiens) Dlaczego pod Grunwaldem śpiewano Bogurodzicę?

5) 27 października 2003
1. Justyna Łukaszewska - Ordo uirtutum Hildegardy z Bingen. Parę słów o genezie, pierwowzorach i warstwie muzycznej utworu.
2. Monika Kaczmarek - Czy autor Bestiariusza Miłosnego stosował metodę scholastyczną?
3. Andrzej Wicher - Spór o Chaucera - wybrane problemy.
4. Cezary K. Święcki - Kultura piśmienna wcześniejszego średniowiecza w Polsce.
5. Witold Wojtowicz - Oralność tzw. Carmen Mauri.

6) 8 grudnia 2003 (org. E. Żółkiewska)
1. Maciej Abramowicz (UMCS) Kwestia prawdy w średniowiecznej literaturze francuskiej.
2. Katarzyna Dybeł (UJ) Być szczęśliwym w średniowieczu. Trzynastowieczna powieść arturiańska.
4. Anna Loba (UAM), Miłość małżeńska w późnośredniowiecznych traktatach dydaktycznych.
5. Dorota Szeliga (UW) Problem godności człowieka w twórczości Jana Parmentier (1494-1529).
6. Agata Sobczyk (UW) Język prostaczków: sancta simplicitas w średniow. literaturze francuskiej.
7. Ewa Dorota Żółkiewska (UW) Aluzja i jej funkcje w trzynastowiecznych francuskich fabliaux.

7) 29 marca 2004 (zorganizował doc. dr hab. M. Mejor)
1. Jacek Soszyński – Kronika uniwersalna w kodeksie wilanowskim (XV w.)
2. Krystyna Krauze – Dydaktyczne i merytoryczne walory gramatyki Jana z Głogowa.
3. Kazimierz Łatak – Traktaty Piotra Klarety z Roudnic w Polsce.
4. Sławomir Górzyński – Nagrobek ks. Władysława cieszyńskiego w Pizie.
5. Maria Jernajczyk - Hierarchia i wspólnota na Uniwersytecie Krakowskim – teoria i praktyka.
6. Mieczysław Mejor – Średniowieczna literatura komentująca i izagogiczna.

8) 31 maja 2004 
1. Małgorzata Smorąg-Różycka - Cesarz pobożny: o jednym z aspektów oficjalnego wizerunku władcy w sztuce bizantyńskiej.
2. Małgorzata Dąbrowska - Czy się ożenić? Cesarza Manuela II Paleologa (†1425) pogląd na małżeństwo
3. Paweł Migasiewicz - Ubiór i kult. Uwagi na temat ubierania figur i obrazów
4. Kamil Kopania - Słowo – obraz – teatr. Kilka uwag na temat Rozmyślań dominikańskich
5. Piotr Bering - Kronika – nieznany gatunek dramatyczny?
6. Paweł Kozioł - Exemplum i alegoria w strukturze kroniki mistrza Wincentego

9) 27 października 2004
1. Dr Magdalena Sakowska - Łacińskie teksty autorstwa kobiet w epoce średniowiecza
2. Dr Zbigniew Kadłubek - Vita activa i vita contemplativa u Piotra Damianiego.
3. Dr Adam Krawiec - Stosunki seksualne ludzi z istotami nadprzyrodzonymi (w piśmiennictwie europejskim).
4. Dr Dorota Gacka - "Być równą aniołom", czyli dlaczego św. Kinga postanowiła zachować dziewictwo.
5. Dr Maciej Michalski - Od podporządkowania do dominacji: kilka uwag o autorytecie świętości w Vita maior świętej Jadwigi śląskiej.

10) 26 stycznia 2005 (org. A. Wicher)
1. Rafał Borysławski – Erotyka a myślenie magiczne w zagadkach staroangielskich
2. Joanna Kazik – Postaci kobiece w średniowiecznym angielskim dramacie misteryjnym
3. Liliana Sikorska – "I zgrzeszyłem ... mową". Psychomachia w poźnośredniowiecznych moralitetach i interludiach
4. Anna Warmuz – Metafory, które organizowały życie człowieka średniowiecza.
5. Andrzej Wicher – Paradoksy związane ze spożywanienim pokarmów w średniowieczu – wstępny rekonesans
6. Anna Czarnowus – Edyp średniowieczny w ,,Oblężeniu Teb’’ Johna Lydgate’a
7. Władysław Witalisz – Wokół średniowiecznej Troi: mit, historia i polityka w średnioangielskich opowieściach o wojnie trojańskiej
8. Rafał Molencki – Różnica między edytorskimi interpretacjami tekstów średniowiecznych w wydaniach krytycznych a ich oryginalnymi rękopisami.

11) 23 marca 2005 Mediewalizm
1. Ryszard Knapiński (KUL Lublin) – Biblia uboga czy komiks? Dewaluacja pojęcia Biblia pauperum.
2. Jacek Kowzan (Akademia Podlaska, Siedlce) – Quattuor hominum novissima. Między słowem a obrazem.
3. Aneta Kramiszewska (KUL Lublin) – Wizja św. Jana Kantego - modyfikacje średniowiecznego tematu Misericordia Domini w sztuce barokowej.
4. Roman Zawadzki (PAT Kraków) – Historia i legenda w kształtowaniu wizerunku św. Jana z Kęt.
5. Paweł Bohuszewicz ( UMK Toruń) – ‘Uwielbiona opatrznościowa struktura’. O tożsamości ideologii społeczno-politycznej Kazań sejmowych Piotra Skargi i scholastycznej kosmologii.
6. Andrzej Jurek (UMK Toruń) – Żywot św. Krzysztofa Piotra Skargi jako przykład recepcji średniowiecznej Legendy o św. Krzysztofie Jakuba de Voragine.
7. Mariusz Kazańczuk (IBL PAN, Warszawa) – Średniowieczne korzenie Historyj świeżych i niezwyczajnych.
8. Roman Mazurkiewicz (AP Kraków) – O skarbie Piotra Wydżgi ukrytym w staropolskiej legendzie.
9. Barbara Kowalik (Uniwersytet Warszawski) – Paradoksy współczesnego mediewalizmu. –
10. Krzysztof Obremski (UMK Toruń) – Socrealistyczny apokryf a kult komunistycznych „świętych”.

12) 11 maja 2005 W PIĘĆSETLECIE ŚMIERCI BŁ. WŁADYSŁAWA Z GIELNIOWA; org. Roman Mazurkiewicz (Akad. Pedagogiczna Kraków)

1. Wiesław Wydra (UAM, Poznań) – O Władysławie z Gielniowa – po piętnastu latach.
2. Wiesław Franciszek Murawiec (PAT, Kraków) – Rozwój kultu bł. Władysława z Gielniowa.
3. Alicja Szulc (UAM) – Sermone et cantico. O instrumentach religijnej dydaktyki bernardynów w średniowieczu.
4. Andrzej Jazdon (UAM, Poznań) – Muzyka w klasztorach bernardyńskich.
5. Katarzyna Krzak (UAM, Poznań) – Ikonografia bł. Władysława z Gielniowa.
6. Wacław Twardzik (IJP PAN, Kraków) – Uwagi tekstologa skreślone z nadzieją na ponowną edycję utworów Władysława z Gielniowa.
7. Jan Godyń (UJ) – Interpunkcja w polskich utworach Władysława z Gielniowa – uwagi do transkrypcji.
8. Roman Maria Zawadzki (PAT, Kraków) – W kręgu poetyckich i warsztatowych inspiracji Władysława z Gielniowa.
9. Paweł Stępień (UW) – Kilka uwag o pieśni Władysława z Gielniowa Jasne Krystowo oblicze.
10. Rafał Wójcik (UAM, Poznań)Władysława z Gielniowa komentarz do Pieśni nad pieśniami.

13) 19 października 2006 SIILESIA, org. Zbigniew Kadłubek (Uniw. Śląski)
1. Prof. dr hab. Marek Cetwiński (Akademia Jana Długosza w Częstochowie) -- „Carmen Mauri”, czyli efekt śnieżnej kuli.
2. Dr Piotr Boroń (Uniwersytet Śląski, Katowice) -- Przemiany kulturowe na Śląsku w II połowie XII wieku i ich mazowiecko-walońskie korzenie.
3. Dr Jacek Soszynski (Uniwersytet Warszawski) -- Problemy komentowanego przekladu Kroniki Marcina Polaka.
4. Dr Zbigniew Kadłubek (UŚ) -- Integumentum i „Święta Kraina Milczenia” Mistrza Wincentego.
5. Dr hab. Piotr Bering (Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań) –  Wyobrażenia geograficzne Śląska w późnośredniowiecznych kronikach regionalnych i wczesnorenesansowych Descriptiones.

14) 5 kwietnia 2006 Historia i narracja. Średniowieczna rzeczywistość przedstawiona (org. Prof. Jacek Banaszkiewicz , Uniwersytet Warszawski)
1. Dr Paweł Żmudzki (Instytut Historyczny UW) - Młodzi wojownicy - więź wspólnotowa i struktura grupy w narracjach kronikarskich
2. Mgr Paweł Derecki (Instytut Historyczny UW) - Alleluja! Alleluja! Alleluja! Święty German kontra Sasi i Piktowie
3. Dr Robert Bubczyk (Instytut Kulturoznawstwa UMCS) - Prezentacja książki pt.: Szachy i rycerze. O grach planszowych w angielskiej kulturze wyższej późniejszego średniowiecza, Lublin 2005
4. Prof. Jacek Banaszkiewicz (Instytut Historyczny UW) - Theatrum rituale Konrada II? Wipon o pierwszych czynach władcy
5. Dr Michał Tomaszek (Instytut Historii UMCS) - Klasztor w Brauweiler – fundatorzy Ezzonidzi i wspólnota mnichów
6. Mgr Anna Gronowska (Instytut Kultury Polskiej UW) - Rycerskie przechwałki i obietnice – świadectwa epickie i historiograficzne

15–16) 30 maja 2007 Pogranicza teatralności  
Kultura intelektualna
1. Piotr Bering – „W poszukiwaniu ukrytej dramaturgii, czyli o teatralności kronik”. 
2. Anna Loba – „Teatralność w dziełach dydaktycznych Philippe'a de Mézieres i jej związki z liturgią.”
3. Marta Łykowska – „Świat średniowiecznych wizji. O związkach literatury wizyjnej z teatralnością”.
4. Magdalena Ryszka-Kurczab - "Dialektyka myśli i teatralność: wokół polskich średniowiecznych sporów dialogowych".
5. Rafał Wójcik - "Teatralizacja pamięci. Ars memorativa i teatr wyobraźni w średniowieczu".
Kultura religijna
6. Krzysztof Bracha – "Kazanie średniowieczne jako teatr gestu i słowa".
7. Marcin Morawski -- „Pierwiastek dramatyczny we wczesnej homiletyce i literaturze anglo-łacińskiej”.
8. Dorota Gacka – Msza i poezja liturgiczna „w teatrze kościoła”.
9. Jerzy Pysiak - Teatralizacja oficjów brewiarzowych w liturgii łacińskiej w okresie rozkwitu średniowiecza.
10. Grzegorz Gołaś - Teatralność w utworach i ćwiczeniach medytacyjnych.
11. Piotr K. Morawski - „Narracyjność dramatyczna: teksty o męczeństwie świętych w perspektywie teatralnej”.
12. Kamil Kopania - "Lalki oraz rzeźby animowane w kulturze religijnej średniowiecza".
13. Anna Madys – „Błazenada, szaleńcy Boży, karnawał”.
14. Ewa Dorota Żółkiewska - "Teatralność trzynastowiecznych francuskich fabliaux".
31 maja 2007
Kultura artystyczna
15. Krzysztof Rzepkowski - "Teatralność komedii elegijnej".
16. Katarzyna Dybeł - „Miłość i śmierć: teatralność w starofrancuskim Tristanie pisanym prozą”.
17. Maria Maślanka-Soro - „Dramatyczność teatralna u Dantego i Boccaccia”.
18. Jan Okoń - „Wokół teatralności Lamentu świętokrzyskiego”.
19. Małgorzata Dowlaszewicz – „Elementy teatralne w późnośredniowiecznym romansie prozą w Niderlandach”.
20. Andrzej Wolański - „Śpiewacze turnieje w świecie minnesangu i meistergesangu w epoce średniowiecza i renesansu na Śląsku”.
21. Łukasz Kozak - „Teatralność scen muzycznych w ikonografii średniowiecznej”.
Kultura polityczna
22. Jerzy Pysiak - „Sakralny teatr władzy monarszej. Udział książąt w obrzędach liturgicznych związanych z kultem świętych i kultem relikwii w Europie zachodniej w XI-XIII w.”
23. Przemysław Marciniak - "Theatrum Byzantinum - widowiska o charakterze teatralnym w kulturze bizantyńskiej od IX do XV wieku".
24. Jolanta Rzegocka -- "Wjazdy i triumfy królewskie oraz magnackie w dawnej Rzeczpospolitej".
25. Mariusz Kazańczuk -- „Od turnieju rycerskiego do pompa funebris. Widowiska heraldyczne w dawnej Polsce”

17) 5 marca 2008 Muzyka i Poezja
1. Gabriela Kurylewicz: Tomasza z Akwinu teoria muzyki – w poszukiwaniu jedności życia kontemplacyjnego i aktywnego
2. Marcin Bornus-Szczyciński: Muzyka średniowieczna – tak inaczej retoryczna, że aż uważana za przedretoryczną.
3. Mieczysław Mejor: Wiersz "Veni, Domine et noli tardare" w liturgii Adwentu a "Kazania świętokrzyskie"
4. Sławomira Żerańska-Kominek: Muzyka w ogrodzie miłości
5. Jakub Fischer: Harmonia lyrica w potrydenckiej twórczości polskich poetów metafizycznych – problem trwałości tradycji i nowatorstwa.
6. Andrzej Wolański: Dźwięk a słowo w muzyce epoki średniowiecza

18) 4-6 czerwca 2008 (współorg. Wojtowicz): Nowe badania nad Kroniką biskupa Wincentego
1. Jacek Banaszkiewicz, Narrator w przebraniu - o przedstawieniu pewnego epizodu w Kronice Wincentego
2. Janusz Bieniak, Jak Wincenty rozumiał i przedstawiał ustrój państwa polskiego
3. Piotr Bering, Co Kadłubek mógł wiedzieć o teatrze?
4. Bogdan Wojciech Brzustowicz, Realia kultury rycersko-dworskiej w kronice Mistrza Wincentego
5. Robert Bubczyk, Wpływ pisarstwa Jana z Salisbury na Kronikę Mistrza Wincentego na przykładzie wybranych fragmentów utworu (literacki ,,portret'' Kazimierza Sprawiedliwego)
6. Dragos Calma, Identyfikacja źródeł „Kroniki” przy pomocy programu Dramo.
7. Marek Cetwiński i Jacek S. Matuszewski, Metodologia wyrażania pożądanej koncepcji ustrojowej w „Kronice” Wincentego i jej współczesne implikacje
8. Katarzyna Chmielewska, Recepcja rzymskiej literatury antycznej w „Kronice polskiej” Mistrza Wincentego.
9. Antoni Czyż, Duchowość i poglądy teologiczne Wincentego w świetle Kroniki.
10. Ryszard Grzesik, Południowosłowiańskie wątki w małopolskiej tradycji historycznej XIII wieku
11. Zenon Kałuża, O lekturach filozoficznych mistrza Wincentego
12. Karol Kollinger, Dlaczego Mistrz Wincenty przemilczał kaźń Piotra Włostowica.
13. Adam Krawiec, Wyobrażenia geograficzne w Kronice Wincentego.
14. Jakub Z. Lichański, Między tradycją a nowoczesnością: prologi do kronik Anonima zw. Gallem oraz Mistrza Wincentego. Analiza retoryczna.
15. Wojciech Mrozowicz, Czy Kadłubek był zrozumiały? O skrótach i uproszczeniach jego dzieła.
16. Adrien Quéret Podesta, Funkcja "Listu Kolomana Wegierskiego" w Kronice Wincentego Kadłubka.
17. Henryk Samsonowicz, Sytuacja polityczna, w jakiej działał Wincenty.
18. Edward Skibiński, Kryzysy władzy w Kronice Wincentego.
19. Leszek P. Słupecki, Krak i Wanda przed Kadłubkiem, w czasach Kadłubka, u Kadłubka i po Kadłubku.
20. Janusz Sondel, Wincenty zw. Kadłubkiem jako apologeta prawa rzymskiego.
21. Vratislav Vaníček, Interpretace vztahů mezi Přemyslovci a Piastovci ve 12. století v kronice mistra Wincentyho.
22. Przemysław Wiszewski, Co z tą Polską? Patria - Polonia w kronice Kadłubka.
23. Paweł Żmudzki, Mistrz Wincenty jako interpretator Anonima zw. Gallem.

19) 25 czerwca 2008 Kategoria teatralności w mediewistyce I

20) 29 kwietnia 2009 Kategoria teatralności w mediewistyce – II 
1. Klementyna Glińska (Kraków) – Między retoryką a dramatem, czyli o teatralności komedii elegijnej.
2. Piotr Bering (Poznań) – Teatralność narracji i struktury w kronikach.
3. Dorota Gacka (Warszawa) – Elementy teatralne w Nowej poetyce Godfryda de Vinsauf.
4. Magdalena Sakowska (Wałbrzych) – Dialogi Cnót i Przywar w „Liber vitae meritorum” Hildegardy z Bingen – wczesna zapowiedź moralitetu?
5. Sylwia Konarska-Zimnicka (Kielce) – Blasfemia Męki Pańskiej? Przykład tańca.
6. Prezentacja doktoratu: Kamil Kopania (Warszawa) – Animowane figury Chrystusa Ukrzyżowanego w kulturze religijnej łacińskiego średniowiecza (styczeń 2009, UW)
7. Komunikaty innych uczestników zespołu „Pogranicza teatralności”
8. Zebranie polskich członków Société Internationale pour l'étude du Théâtre Médiéval poświęcone udziałowi w XIII Kongresie SITM, Giessen, lipiec 2010.

21) 28 października 2009: The Category of Theatricality In Medieval Studies (III)
1. Terry Gunnell (Reykjavik) – The Drama of the Poetic Edda: Performance as a Means of Transformation
2. Jakub Morawiec (Katowice) – Characteristic of skaldic court performances
3. Piotr K. Morawski (Warszawa) – The Anatomy of Suffering: Presentation of Christ in the Middle English Passion Plays
4. Kamil Kopania (Warszawa) – On the Origins of Medieval Animated Sculptures of Crucified Christ
5. Małgorzata Dowlaszewicz (Wrocław) – Performative aspects of the Dutch prose romance Alexander van Mets

22) 3 marca 2010 (org. Krzysztof Bracha, IH PAN, UJK Kielce) Kazania Świętokrzyskie
Geneza, przekaz, tekst, kontekst --- po lekturze nowej edycji
1. Marek Derwich, Jeszcze raz o pochodzeniu ‘Kazań świętokrzyskich’.
2. Tadeusz M. Trajdos, Wokół genezy i pochodzenia ‘Kazań świętokrzyskich’.
3. Tadeusz Witczak, Nad relikwią prozy polskiej.
4. Bogdan Walczak, Uwagi o transkrypcji ‘Kazań świętokrzyskich’.
5. Jakub Z. Lichański, ‘Kazania Świętokrzyskie’ - aspekt retoryczny.
6. Krzysztof Obremski, Retoryka ponad gramatyką (składnią)? O konstrukcji "a są słowa Syna Bożego" i tradycjach literackich ‘Kazań świętokrzyskich’.
7. Tomasz Mika, ‘Kazania świętokrzyskie’ jako obiekt badań filologicznych. Pomiędzy literaturoznawstwem a językoznawstwem.
8. Zdenek Uhliř, O Řečech nedělních a svátečních Tomáše ze Štítného: Problém české a latinské transmise kazatelských textů.
9. Krzysztof Bracha, Noty łacińskie w ‘Kazaniach świętokrzyskich’

23)  8-9 czerwca 2011 (współorg. Paweł Stępień, IBI UW) Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią
► WYKŁAD WSTĘPNY
1. Ewa Siatkowska (Warszawa) – Kilka kwestii spornych w badaniach De morte prologus.
► TRADYCJE BIBLIJNE, LITERACKIE, OBYCZAJOWE
2. Marek Starowieyski (Warszawa) – Śmierć w apokryfach chrześcijańskich
3. Mirosław Lenart (Opole) – „L’anima mia che con la morte parla”. Długie trwanie rozmów człowieka ze śmiercią w literaturze włoskiej.
4. Anna Skóbel (Kraków) – Dziecko w obliczu spraw ostatecznych, czyli o Rozmowie Panienki ze Śmiercią Kaspra Miaskowskiego.
5. Bogdan Rok (Wrocław) – Reformaci polscy wobec problemu przygotowania do śmierci w XVIII wieku.
6. Brigita Žuromskaitě (Wilno) – Postać śmierci w XVI-XVII wiecznych kazaniach pogrzebowych i testamentach rodziny Sapiehów.
7. Anna Marciniak-Sikora (Łódź) –"Codzienna w całym świecie praktyka, nieuchronny wyrok Boski, iż kto się rodzi, umierać musi...." . Kilka uwag o arengach w staropolskich testamentach szlachty krakowskiej.
►► WOKÓŁ POLIKARPA (WARSZTAT, FUNKCJONOWANIE, ODBIÓR)
8. Paweł Stępień (Warszawa) – „Czyż nie uczynił Bóg głupstwem mądrości świata?” (1 Kor 1, 20). Mądrość mędrców i mądrość Boża w Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią.
9. Jacek Kowzan (Siedlce) – Konteksty teologiczne i ikonograficzne Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią.
10. Tomasz Wojczak (Poznań) - Dialog mistrza Polikarpa ze śmiercią a średniowieczna kultura ludowa.
11. Dominika Gruntkowska (Szczecin) – Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią a Nędza z Biedą z Polski precz idą. Oddziaływanie dialogu średniowiecznego na dialog rybałtowski.
12. Viviana Nosilia (Padwa) – XVI-wieczna staroruska przeróbka Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (Сказание о смерти некоего мистра философа)
13. Andrzej Dąbrówka (Warszawa) – Uwarunkowania artystyczne dialogów nauczyciela ze śmiercią (materiał tematyczny Polikarpa, kompozycja i funkcjonowanie w ujęciu konstruktywistycznym).

24) 25 maja 2012 Juliusz Domański: Łacina w Polsce. Literatura myślicielska
A. Dziedzictwo antyczne explicite
A.I. Starożytności grecko-rzymskie, starożytności chrześcijańskie, starożytności polskie, legendy genealogiczne, egzempla
A.II. Prehumanistyczna problematyka języka i stylu
A.III. Język w znaczeniu ścisłym: etyka i gramatyka
A. IV. Dwujęzyczność piśmiennictwa
B. Dziedzictwo antyczne implicite
B.I. Późnośredniowieczne pojęcie filozofii
B.II. Refleksja metahistoryczna
B.0. Założenie i odnowienie uniwersytetu w Krakowie
B.III. Myśl polityczno-społeczno-kościelna

25) 9 listopada 2012 Przed XIV Kongresem SITM w Poznaniu; Pogranicza teatralności
Komunikaty wygłosili: Piotr Bering, Dorota Gacka, Piotr K. Morawski, Jolanta Rzegocka, Tomasz Wojczak,

Dotąd wygłoszono 175 referatów.

26 12/13 czerwca 2013 (współorg. Mikołaj Olszewski, IFiS PAN) 
Jan z Dąbrówki – Komentarz do Kroniki polskiej biskupa Wincentego
http://www.mediewistyka.pl/content/view/329/36/

 

Logo Archiwum Kobiet

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

Logo Słownika Polszczyzny XVI wieku