plen

e-mail: pracownia.wspolczesnej.literatury@ibl.waw.pl 

dyżury: wtorek, 12.00-15.00, pok. 110.

Członkowie pracowni:

Współpracownicy:



Pracownia Współczesnej Literatury i Komunikacji Społecznej łączy namysł nad szeroko pojętą literaturą współczesną z refleksją nad jej miejscem w zmieniającej się przestrzeni komunikacyjnej i społecznej. Przedmiotem zainteresowań badaczek i badaczy są także nowe funkcje, formy i zadania literatury w przestrzeni dyskursywnej oraz przetaczających się przez nią debatach. 
Pracownia prowadzi stałe seminarium. 

Między sztuką a codziennością: w stronę nowej syntezy (literatura bez fikcji)

Projekt „Między sztuką a codziennością…” to propozycja nowego spojrzenia na literaturę ostatnich 30 lat z perspektywy zmian przestrzeni komunikacyjnej postrzeganych w szerszej – antropologicznej, socjologicznej i medioznawczej – perspektywie. Badaniu literatury wyłącznie lub przede wszystkim w kontekście jej własnej historii przeciwstawiamy obserwację zmian w funkcjonowaniu literatury związanych z fundamentalną dla rozumienia kultury końca XX i początku XXI wieku rekonfiguracją sceny komunikacyjnej
Spojrzenie to pozwala wprowadzić nowe kategorie opisu, wyodrębnić niedostrzegane dotąd struktury i postawić kwestie zasadnicze dla rozumienia nowoczesnych procesów literackich. Pytamy między innymi o zmierzch „dzieła” jako sposobu istnienia tekstu literackiego, o warunki istnienia dokumentu (kwestia prawdy i autentyczności w epoce mediów elektronicznych), o nowe potrzeby kulturowe wpływające na funkcjonowanie literatury, o kwestię demokratyzacji przestrzeni komunikacyjnej, o zmianę tradycyjnych ról autora i publiczności. Wreszcie o rysujące się coraz wyraźniej struktury „ponad gatunkami i mediami”, które zastępują tradycyjne gatunki literackie. 

Książki powstałe w ramach projektu:

  • Między sztuką a codziennością. W stronę nowej syntezy (1). Pod red. M. Hopfinger, Z. Ziątka i T. Żukowskiego. Warszawa: Wydawnictwo IBL 2016.
  • Debaty po roku 1989. Literatura w procesach komunikacji. W stronę nowej syntezy (2). Pod red. M. Hopfinger, Z. Ziątka, T. Żukowskiego. Warszawa: Wydawnictwo IBL 2017.
  • Literatura bez fikcji między sztuką a codziennością. W stronę nowej syntezy (3). Pod red. M. Hopfinger, Z. Ziątka, T. Żukowskiego. Warszawa: Wydawnictwo IBL 2018. 


Kategoria świadka Zagłady w kulturze polskiej (1942–2015)

Mówienie o Holocauście jest w Polsce silnie uwikłane w procesy definiowania i redefiniowania tożsamości zbiorowej. Wedle triady R. Hilberga Polacy zaliczali się do grupy bystanders, a więc nie uczestniczyli w zdarzeniach bezpośrednio - nie byli ani sprawcami, ani ofiarami. Mimo to określenie ich roli w eksterminacji, stosunek do ofiar oraz wpływ zakorzenionych w kulturze praktyk dyskryminacyjnych (XIX i XX wiecznego antysemityzmu) na realizację ostatecznego rozwiązania mają zasadnicze znaczenie dla autowizerunku grupy większościowej, a co za tym idzie dla jej samooceny.
Już w czasie wojny polska kultura żywo zareagowała na eksterminację. Z jednej strony pojawiły się głosy wydobywające na jaw zachowania zbiorowe sprzyjające realizacji ostatecznego rozwiązania. Intelektualiści i pisarze zauważali rodzaj porozumienia z okupantem w sprawie Żydów, zadowolenia z eksterminacji wypowiadanego głośno lub nieświadomego, przejawiającego się jedynie w zbiorowych praktykach. Z drugiej strony wiedza ta poddawana była kulturowej obróbce służącej tworzeniu pozytywnego autowizerunku polskiej większości oraz zacieraniu trudnych elementów polsko-żydowskiej historii.

Książki powstałe w ramach projektu: 

  • Zagłada w „Medalionach” Zofii Nałkowskiej. Tekst i Konteksty. Red. T. Żukowski. Warszawa: Wydawnictwo IBL 2016. 
  • Opowieść o niewinności. Kategoria świadka Zagłady w kulturze polskiej (1942–2015). Projekt i redakcja tomu M. Hopfinger, T. Żukowski. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN 2018. 
  • Lata czterdzieste. Początki polskiej opowieści o Zagładzie. Red. M. Hopfinger, T. Żukowski. Warszawa: Wydawnictwo IBL 2019.
  • The Holocaust Bystander in Polish Culture, 1942-2015. The Story of Innocence. Ed. M. Hopfinger, T. Żukowski. Palgrave Macmillan 2021. Palgrave Studies in Cultural Heritage and Conflict.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Są one niezbędne do tego, aby jak najlepiej wykorzystać zasoby strony internetowej, na której się znajdujesz. Żadna ze znajdujących się w nich informacji, nie będzie służyć do zidentyfikowania Ciebie.
Zamknij