Członkinie zespołu:
- dr hab. Agata Roćko, prof. IBL PAN
Kierowniczka Zespołu Literatura a Glottodydaktyka w IBL PAN, literaturoznawczyni w Pracowni Literatury Oświecenia. W latach 2009-2017 prowadziła Szkołę Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Metodyk, lektorka języka polskiego jako obcego z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem, autorka wielu artykułów z zakresu historii literatury XVIII wieku oraz metodyki i dydaktyki nauczania jpjo. Autorka glottodydaktycznych programów specjalizacji oraz programów studiów podyplomowych w IBL PAN. Wykładowczyni na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie z zakresu metodyki języka polskiego jako obcego. Trenerka metodyczna języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego w kraju i za granicą. Kierowniczka międzynarodowych projektów i grantów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej Promocja Języka Polskiego. - mgr Katarzyna Duda
absolwentka specjalizacji glottodydaktycznej na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW, polonistka, lektorka języka polskiego jako obcego. Nauczycielka języka polskiego i historii w szkole podstawowe i gimnazjum. Wykładowczyni na specjalizacji glottodydaktycznej oraz na studiach podyplomowych na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autorka artykułów z zakresu glottodydaktyki. Członkini komisji egzaminacyjnej Państwowego Egzaminu Certyfikatowego języka polskiego jako obcego. Kierowniczka praktyk glottodydaktycznych na studiach podyplomowych oraz od 2023 Pełnomocnik Dyrektora ds. studiów i kursów w IBL PAN. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach w zdalnym nauczaniu jpjo.
- mgr Marlena Olechowska
lektorka i metodyk języka polskiego jako obcego. Trenerka szkoleń dla nauczycieli związanych z motywowaniem uczniów, nauczaniem gramatyki języka polskiego jako obcego. W 2014-2015 e-nauczycielka i współtwórczyni programu kształcenia językowego w projekcie Do matury online – kurs języka polskiego z wykorzystaniem e-learningu wspierający przygotowanie do matury, finansowanym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP. Pracuje z dziećmi Polonii i Expatów, przygotowując je do szkolnych egzaminów. - mgr Marzena Suska
lektorka i wykładowczyni na podyplomowych studiach glottodydaktycznych w IBL PAN, członkini Zespołu Literatura a Glottodydaktyka w IBL PAN. Metodyk języka polskiego jako obcego, nauczyciel dyplomowany. Egzaminatorka Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, członkini komisji egzaminacyjnej Państwowego Egzaminu Certyfikatowego z Języka Polskiego jako Obcego, konsultant metodyczny publikacji B1 - Piszę, mówię i zdaję! Formy wypowiedzi pisemnych i ustnych na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego (pod red. P. Chechłacz, Warszawa 2020). Współautorka serii podręczników do samodzielnej nauki języka polskiego jako obcego na poziomach A1-C1: Polski. Bez problemu! Uczestniczyła w międzynarodowym projekcie NAWA Literatura polska bez granic. Forum języka i kultury polskiej w Saksonii (IBL PAN, Uniwersytet w Lipsku).
Współpracownicy zespołu:
Samanta Busiło
Paulina Gajosowa
Agnieszka Karolczuk
Beata Maciejczyk
Ewa Pawlic-Rafałowska
Kamila Smyk
Dominika Uliczka-Grabowska
Witold Wieliński
Zapraszamy również na Facebook i Instagram Zespołu!
Język, tożsamość, kultura. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii
Warszawa i Ryga w piosence na lekcjach języka polskiego jako obcego
Język, tożsamość, kultura – polski level up
Współczesny "jedwabny szlak" do języka i kultury polskiej w Chinach
Literatura polska bez granic. Forum języka i kultury polskiej w Saksonii
Język, tożsamość, kultura. Podręcznik (pdf)
Język, tożsamość, kultura. Przewodnik (pdf)
Warszawa i Ryga w piosence na lekcjach języka polskiego jako obcego (pdf)
Polnische Literatur ohne Grenzen (pdf)
Polecamy również najnowszą publikację Polnische Literatur im langen 19 Jahrhundert wydaną drukiem: Zob. link