plen

Członkowie zespołu:

  • dr hab. Agata Roćko, prof. IBL PAN, kierownik Zespołu

  • Mgr Paulina Chechłacz – wykładowczyni na glottodydaktycznych studiach podyplomowych w IBL PAN, lektorka jpjo, metodyk jpjo, nauczycielka języka polskiego jako obcego z wieloletnim stażem, zarówno w kraju, jak i za granicą.

  • Mgr Katarzyna Duda – lektorka języka polskiego jako obcego, historyk. Wykładowczyni na podyplomowych studiach glottodydaktycznych w IBL PAN. Nauczycielka języka polskiego i historii w szkole podstawowej i gimnazjum.

  • Mgr Marlena Olechowska – lektorka i metodyk języka polskiego jako obcego. Trenerka szkoleń dla nauczycieli związanych z motywowaniem uczniów, nauczaniem gramatyki języka polskiego jako obcego.

  • Mgr Marzena Suska – lektorka jpjo, wykładowczyni na podyplomowych studiach glottodydaktycznych w IBL PAN, dyplomowana nauczycielka języka polskiego, z wieloletnim doświadczeniem pracy w technikum.

Zespół Literatura a Glottodydaktyka IBL PAN | Facebook

Język, tożsamość, kultura. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii

W związku z premierą podręcznika pt. Język, tożsamość, kultura. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii – opracowywanym przez Zespół Literatura a Glottodydaktyka wraz z Zakładem Nauczania Języka i Kultury Polskiej PUNO Londyn – przypominamy o możliwości wzięcia udziału w sympozjum, na którym będzie prezentowany. Wykłady oraz warsztaty poprowadzą m.in. prof. Agata Roćko, Marlena Olechowska i Katarzyna Duda z IBL PAN.
Sympozjum odbędzie się 26.03.2023 w Londynie w Polish University Abroad.
Na wydarzenie można zapisywać się poprzez link: Zob. link lub language.conference [at] puno.ac.uk. Będzie możliwość uczestnictwa online.

O podręczniku:

Język, tożsamość, kultura. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii to nowoczesny podręcznik wspierający nauczycieli w przygotowaniu uczniów do egzaminu GCSE z języka polskiego jako obcego. To pierwsza tego typu publikacja, która nie tylko rozwija wszystkie sprawności językowe: słuchanie, czytanie, mówienie, pisanie oraz umiejętności tłumaczenia ale także wspiera naukę gramatyki i podejmuje próbę zainteresowania uczniów polską literaturą młodzieżową. Tekst literacki stał się więc dla autorek publikacji punktem wyjścia do nauczania ortografii, gramatyki, form pisemnych, doskonale wpisując się w katalog tematów obowiązujących na egzaminie GCSE. Istotną nowością tej publikacji będzie wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych, tak ważnych w edukacji.
Podręcznik wraz z przewodnikiem metodycznym wpierającym nauczyciela przy rozwijaniu każdej sprawności językowej, zawierają gotowe scenariusze lekcji. Został przygotowany przez doświadczonych nauczycieli języka polskiego jako odziedziczonego, obcego, a większość prezentowanych materiałów edukacyjnych jest od 4 lat systematycznie testowana i modyfikowana podczas zajęć z młodzieżą przygotowującą się do egzaminu GCSE.
Podręcznik ten dzięki ciekawej szacie graficznej, przemyślanej strukturze lekcji, sprawdzonym rozwiązaniom dydaktycznym, zapewni nauczycielom świetną bazę materiałów i pomysłów, a uczniom wysokie wyniki na egzaminie. Idealny do pracy w klasie jak i również podczas zajęć w hybrydowych synchronicznych przestrzeniach edukacyjnych.

Całość będzie dostępna online.

 

Język, tożsamość, kultura. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii

Nazwa programu: NAWA Promocja języka polskiego 2022

Nazwa projektu:  Język, tożsamość, kultura. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii

Dofinansowanie: [99 919 zł]

Całkowita wartość inwestycji: [99 919 zł]

Okres realizacji: 2022-2023

Celem projektu jest podniesienie jakości nauczania języka polskiego jako odziedziczonego/drugiego/obcego w Wielkiej Brytanii. Planujemy wykłady i warsztaty dla studentów (przygotowujących się do pracy nauczyciela bądź już pracujących jako nauczyciele języka odziedziczonego/drugiego/obcego w Wielkiej Brytanii), a kształcących się na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie w Londynie. Metodycy jpjo z Instytutu Badań Literackich PAN wraz z wykładowcami z PUNO wykorzystają swoje doświadczenie, aby zaprezentować swoje pomysły do jak najbardziej efektywnego i nowoczesnego nauczania języka polskiego młodzieży dwujęzycznej, przygotowującej się do egzaminu GCSE (General Certificate of Secondary Education), który jest po zakończeniu szkoły średniej gimnazjalnej, według państwowego systemu brytyjskiego. Odpowiada on ESOKJ (nie we wszystkich zakresach) poziomowi B1. Dlatego przeprowadzimy ankiety, konsultacje, rozmowy online z wykładowcami, studentami, lektorami w Wielkiej Brytanii, które wskażą na co należy zwrócić uwagę, aby podnieść efektywność zdawania egzaminu GCSE.

Po konsultacjach zespołu lidera i partnera dokonamy także wyboru literatury polskiej, dzieł kultury polskiej, na bazie których będziemy wspólnie pracować nad podręcznikiem "Język, kultura, tożsamość. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii. Podręcznik " (13-15 lat). Zawierać on będzie 12 rozdziałów z tematami z zakresu merytorycznego oraz językowego egzaminu GCSE.

Obrony prac dyplomowych

12.06.2022

Dzisiaj odbyły się prezentacje i obrony prac dyplomowych studentów studiów podyplomowych: Glottodydaktyka. Nauczanie języka polskiego jako obcego w IBL PAN. Grupy przygotowały projekty kursów językowych na poziomie A1 do C2. Prezentacje odbyły się online. W komisji egzaminacyjnej zasiadły panie: Prof. Agata Roćko, Marzena Suska i Małgorzata Lubbers-Dąbrowska. Wszystkim gratulujemy wspaniałych pomysłów zajęć i prezentacji zespołowych oraz życzymy dużo sukcesów i przyjemności w nauczaniu języka polskiego jako obcego!

Nowy kierunek studiów dla nauczycieli polonijnych

01.06.2022

Ruszyła rekrutacja na nowy kierunek studiów podyplomowych na rok 2022/2023 dla nauczycieli polonijnych - Dydaktyka języka polskiego jako odziedziczonego.  Więcej informacji i formularz do zapisu znajdziesz tutaj.

 

Kliknij na plakat aby przejść na stronę z informacjami o studiach

Zapraszamy na nasze studia podyplomowe

01.06.2022

 Zespół Literatura a Glottodydaktyka zaprasza na studia podyplomowe

19 marca 2022, godz. 9:00-14:00: webinarium "Uczeń z Ukrainy w polskiej szkole"

Wykładowcy z Zespołu Literatura a Glottodydaktyka działającego w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie zapraszają nauczycieli na webinarium zatytułowane "Uczeń z Ukrainy w polskiej szkole".
Doświadczeni lektorzy, pracujący od wielu lat z cudzoziemcami, podzielą się swoją wiedzą m. in. na temat podręczników i materiałów do nauki języka polskiego jako obcego, sprawności językowych, omówią statut prawny cudzoziemskiego ucznia oraz odpowiedzą na Państwa pytania. 

Webinarium na platformie Google Meet.

Program:

1. 9:00-9:30 Status prawny ucznia z Ukrainy w Polsce (Marlena Olechowska)

2. 9:30-10:00 Co to jest szok kulturowy i jak sobie z nim radzić? (dr hab. Agata Roćko, prof. IBL PAN)

10:00-10:15 Przerwa

3. 10:15-10:45 Dostępne darmowe podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego (dr hab. Agata Roćko, prof. IBL PAN)

4. 10:45-11:15 Gramatyka i pisanie na lekcji jpjo. Proponowane materiały (Marzena Suska)

11:15-11:30 Przerwa

5. 11:30-12:00 Materiały interaktywne dostępne w sieci oraz rozwijanie umiejętności słuchania i czytania na lekcji jpjo (Paulina Chechłacz)

6. 12:00-12:15 Mówienie na lekcji jpjo (Katarzyna Duda)

12:15-12:30 Przerwa

7. 12:30-13:00 Jak tworzyć materiały do nauki języka polskiego jako obcego (Katarzyna Duda)

8. 13:00-13:30 Jak dostosować polecenia z różnych przedmiotów do nauki ucznia z Ukrainy (Marlena Sęczek)

13:30-14:00 Dyskusja

Jeśli chcesz wziąć udział w webinarium wypełnij formularz: https://forms.gle/JjJFVr7j5Udd3XgH9