pok. 230
tel. (22) 6572-854
Członkowie
dr hab. Paweł Mościcki, kierownik
dr hab. Katarzyna Czeczot, profesor instytutu
dr hab. Andrzej Leśniak, profesor instytutu
dr hab. Justyna Tabaszewska, profesor instytutu
dr Aleksandra Wójtowicz, adiunkt
Współpracownicy
dr Karolina Felberg-Sendecka
dr Dorota Jarecka
mgr Tomasz Kunicki-Goldfinger
dr hab. Adam Lipszyc
dr Jakub Momro
prof. dr hab. Marek Zaleski
O Pracowni
Członków Pracowni łączy przekonanie, iż nowoczesnej refleksji nad literaturą nie można uprawiać w izolacji od szeroko rozumianej kultury oraz wpływów jej dziedzin na techniki i wyobraźnię współczesnych pisarzy jak również czytelników. Dlatego przedmiotem prowadzonych przez Pracownię badań będzie literatura w kontekście innych dziedzin kultury: fotografii, sztuk plastycznych, sztuk performatywnych, teatru, filmu, komiksu, telewizji, etc. Interdyscyplinarność stanowi jedno z głównych założeń prac.
Również refleksja teoretyczna, bez której nie sposób oddać w pełni złożonych zależności różnych dziedzin kultury. W pracach naszego Zespołu zamierzamy łączyć język kulturoznawczy i literaturoznawczy z dyskursem filozofii, socjologii, antropologii i innych dziedzin współczesnej humanistyki, w których to, co konkretne i to, co ogólne nieustannie odsyłają do siebie nawzajem.
Trzecim założeniem pozostaje traktowanie nowoczesności i ponowoczesności jako dynamicznego continuum wyznaczonego przez kryzysy jako punkty zwrotne.
Decyzją dyrektora IBL z grudnia 2011 powołano Zespół do Badań nad Literaturą i Kulturą Później Nowoczesności, który decyzją Rady Naukowej IBL z dnia 11 października 2022 przekształcono w Pracownię Antropologii Współczesności.
Grant badawczy Zwrot afektywny po 1989 roku. Strategie i style reprezentacji w interdyscyplinarnej perspektywie badawczej
(NCN DEC-2011/03/B/HS2/05729)
Pierwszy projekt prac Zespołu ogniskuje się wokół afektów takich jak: empatia, niepokój, oszołomienie, gniew, lęk, wstręt, strach, miłość, sympatia, etc. W ramach projektu realizowane będą indywidualne badania członków Zespołu dotyczące tej tematyki. Interesuje nas odtworzenie i rozwinięcie różnych dyskursów o afektach. Termin ten wywodzący się z jednej z najstarszych w filozofii opozycji między tym, co emocjonalne a intelektualne, opozycji na nowo legitymizowanej przez dwudziestowieczną psychoanalizę a zakwestionowanej na gruncie psychoanalizy lacanowskiej jako opozycja fałszywa, znalazł szerokie zastosowanie w polu badań nad literaturą, sztuką, polityką, historią a w epoce nowych mediów i gwałtownych przemian kultury wymaga szczególnie uważnego i systematycznego namysłu. Szeroko dziś dyskutowane kwestie kryzysu rozumienia i kryzysu reprezentacji (zwłaszcza reprezentacji doświadczenia ale nie tylko), zyskują nowy istotny wymiar gdy są ujmowane w dyskursie badań nad afektami, z czynnymi na jego gruncie kategoriami, takimi jak ambiwalencja, labilność, apatia, paranimia, paratymia, patologia, etc. Również język ponowoczesnej estetyki, otwarty na problematykę afektów, stanowi tutaj pole istotnych przemyśleń i inspiracji.
W ramach projektu realizowane będą badania dotyczące: kategorii traumy jako narzędzia interpretacji związku literatury i historii, perwersji jako dla współczesnego języka artystycznego struktury uniwersalnej i dyskontowanej na rozmaite sposoby w nowoczesności, świadectwa i doświadczeń granicznych, możliwości empatii we współczesnej kulturze wizualnej, kategorii zachwytu, nudy i wstrętu jako narzędzi dyskursu krytycznego.
Szczególną uwagę chcemy poświęcić analizie tego, w jaki sposób różne media kodują poszczególne afekty. Stawiamy sobie ponadto pytania o to, jak ciało funkcjonuje jako medium, jak strategie kulturowego dyscyplinowania cielesności odnoszą się do tego, co można by nazwać ekonomią afektu.
Czytaj szczegółowy opis
Publikacje
Kalendarz
Inne projekty planowane przez zespół:
- wojny kulturowe w Polsce po 1989 roku a społeczne funkcje literatury i sztuki
- kryzys reprezentacji czyli powrót realnego
- świat jako archiwum: krytyczne modele historyczności
Interesuje nas szeroko pojęta działalność akademicka i dydaktyczno-popularyzatorska. Nawiązując do tradycji „zebrań czwartkowych“ w IBL PAN, na których spotykali się badacze z różnych pracowni, planujemy organizowanie odczytów, seminariów, konferencji, jak również wykładów i seminariów otwartych; również we współpracy z instytucjami pozaakademickimi m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Instytutem Teatralnym, Nowym Teatrem, Instytutem Książki, Krytyką Polityczną, Korporacją Ha!art, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, etc. Niektórzy z członków Zespołu prowadzili już autorskie seminaria, warsztaty i wykłady we współpracy z wyżej wymienionymi instytucjami. Chcemy kontynuować tę działalność, wzbogacać ją i rozszerzać.
Planujemy cykle spotkań koordynowane przez poszczególnych członków Zespołu z udziałem zapraszanych przez nich gości. Interesuje nas stworzenie sieci interdyscyplinarnych i międzynarodowych grup badawczych, opracowujących poszczególne, skrupulatnie dobrane problemy; organizowanie dyskusji round-table, które będą rejestrowane a ich zapis po odpowiedniej redakcji publikowany w periodykach akademickich (przygotowanie cyklu dla „Tekstów Drugich“); regularne publikowanie wyników badań i materiałów oraz przekładów w pismach akademickich polskich i zagranicznych; udział w konferencjach.
Jak wspomnieliśmy, wychodzimy z założenia, że nie można izolować literatury od innych dziedzin kultury, ani badań historycznych od refleksji teoretycznej. Wydaje nam się również, że badanie literatury polskiej nie może odbywać się w oderwaniu od literatury światowej i przedsięwzięć badawczych rozwijanych w innych ośrodkach badań kulturowych i literaturoznawczych za granicą. Dlatego jednym z priorytetów Zespołu będzie możliwie trwała i rozległa współpraca z zagranicznymi instytucjami naukowymi.
Współpracujemy z koleżankami i kolegami z Instytutu Badań Literackich PAN, a także z następującymi jednostkami w Polsce:
- Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych, Uniwersytet Jagielloński
- Katedra Historii Literatury Polskiej XX wieku, Uniwersytet Jagielloński
- Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego
- Centrum Badań Dyskursów Postzależnościowych, Uniwersytet Warszawski
- Zespół do Badań nad Filozofią Postsekularną IFiS PAN
- Zespół Filozofii Kultury IFiS PAN
- Zakład Antropologii Literatury, UAM, Poznań
- Zakład Literatury i Kultury Nowoczesnej, UAM, Poznań
i za granicą:
- Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA)
- Zentrum für Literatur- und Kulturforschung Berlin
- Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales
- Universität Potsdam / Institut für Slavistik
- Department of Slavistics, Princeton University
- Department of Slavistics, Harvard University
- Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INALCO)
22 listopada 2019, godz. 13, Pałac Staszica w Warszawie (sala 144): otwarte seminarium naukowe "Virgil Abloh. Wzbogacanie rzeczy"
Zespół do Badań nad Literaturą i Kulturą Późnej Nowoczesności zaprasza na otwarte seminarium naukowe pt."Virgil Abloh. Wzbogacanie rzeczy", które odbędzie się 22 listopada o godz. 13.00 w sali 144.
Prowadzący: dr hab. Andrzej Leśniak, prof. instytutu
Abstrakt:
Seminarium będzie poświęcone działalności Virgila Abloha, założyciela marki Off-White i dyrektora artystycznego firmy Louis Vuitton. Jego strategie projektowe zostaną przedstawione jako wyjątkowo efektywne techniki generowania wartości rzeczy w warunkach współczesnego kapitalizmu. Zgodnie z propozycjami Luca Boltanskiego i Arnauda Esquerre'a, zawartymi m.in. w niedawno wydanej książce Enrichissement. Une critique de la marchandise (Gallimard 2017), kapitalizm epoki przemysłowej w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej ustąpił miejsca "kapitalizmowi kolekcjonerskiemu": w przeszłość odchodzi produkcja masowa, natomiast znaczenie zyskują procesy wzbogacania rzeczy nie mające już wiele wspólnego z ich czysto materialną wartością. Rozwiązania Virgila Abloha doskonale wpisują się w tę zmianę. Jego rozwiązania - polegające zwykle na niewielkich przekształceniach obiektów ze świata popkultury - prowadzą do niezwykłego wzrostu wartości ekonomicznej, symbolicznej i medialnej projektowanych rzeczy.
Polecana lektura: Luc Boltanski, Arnaud Esquerre, Kolekcjonerstwo jako nowa forma kapitalizmu. Kapitalizacja przeszłości i jej skutki, "Kronos", nr 2/2015.