plen

dr hab., profesor instytutu

Pracownia Edycji i Monografii Cyfrowych, kierownik
Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN, kierownik Sekcji Edycji i Monografii Cyfrowych

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Główne kierunki zainteresowań naukowych

Naukowe edytorstwo cyfrowe, literaturoznawstwo cyfrowe, literatura i kultura II połowy XIX wieku XIX wieku, kolonializm w kulturze polskiej, powroty do wieku XIX w kulturze współczesnej.


Wybrane publikacje

Książki

  • Non omnis moriar? Bolesław Prus, wiek XIX i opowieści współczesne, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2019.
  • Przymierzanie kontusza. Henryk Rzewuski i Henryk Sienkiewicz – najwybitniejsi twórcy XIX- wiecznego nurtu sarmackiego, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2007.

Prace redakcyjne

  • „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2023, nr 1 (23): Praktyki edycji cyfrowych, red. B. Szleszyński, K. Niciński i A. Szulińska, przy współpracy A. Mędrzeckiej-Stefańskiej i K. Mojsaka.
  • Panorama literaturoznawstwa cyfrowego, red. M. Maryl, B. Szleszyński, T. Umerle, M. Błaszczyńska. Warszawa 2023.
  • Sienkiewicz ponowoczesny, Wydawnictwo IBL, red. B. Szleszyński, M. Rudkowska, Warszawa 2019.
  • Realiści, realizm, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013, red. Ewa Paczoska, Bartłomiej Szleszyński, Dawid Maria Osiński.
  • Przerabianie XIX wieku, red. E. Paczoska, B. Szleszyński, PIW, Warszawa 2011.
  • Przypisy do: Bolesław Prus, Obrazy wszystkiego, Warszawa 2006, wybór i wprowadzenia S. Sandler.

Prace edytorskie 

  • Henryk Rzewuski: Uwagi o dawnej Polsce, Warszawa 2003.

Ważniejsze rozprawy i artykuły

  • Krajobraz naukowego edytorstwa cyfrowego – możliwości i wyzwania. "Sztuka Edycji" nr 23 (1).
  • The lack of consensus around the notion of data in: Research Data Management for Arts and Humanities: Integrating Voices of the Community, red. E.  Tóth-Czifra, M. Błaszczyńska, F. Gelati, Universitätsarchiv Universität Hamburg 2023.
  • Monografie cyfrowe, w: Panorama literaturoznawstwa cyfrowego, red. M. Maryl, B. Szleszyński, T. Umerle, M. Błaszczyńska. Warszawa 2023.
  • How to Tell Scholarly Stories in Digital Environment Using Real Spaces? The Case Study of Postmodern Sienkiewicz Digital Collection at New Panorama of Polish Literature Platform and the Oblęgorek Palace in: Proceedings of the Digital Humanities Congress 2022, red. S. Dewar, Sheffield 2023.
  • Cyfrowe badanie literackie – ewolucja dyscypliny, rewolucja kompetencji w: Polonistyka "tu i teraz". Krajobraz po zmianie. Materiały Zjazdu Polonistów Warszawa 2022, red E. Paczoska, H. Gosk, M. Kuziak, Warszawa 2023.
  • Henryk Sienkiewicz: przestrzeń i biografia. Od Ameryki do Afryki w Sienkiewicz ponowoczesny, Warszawa: Wydawnictwo IBL 2019.
  • Sienkiewicz, stylizacja i współczesność, w: Sienkiewicz. Nowa odsłona, red. G. Borkowska, R. Kotowski, A. Kurska, Kielce: Muzeum Narodowe w Kielcach 2018.
  • Opowieści o honorze, ojczyźnie i wojnie na kresach imperium, "Ogniem i mieczem" Henryka Sienkiewicza i "Opowieści z Meekhańskiego pogranicza" Roberta M. Wegnera w:  Sienkiewicz. Nowa odsłona, red. G. Borkowska, R. Kotowski, A. Kurska, Kielce: Muzeum Narodowe w Kielcach 2018.
  • People Like Animals? The Significance of Animal Threads in the Post-Apocalyptic World in "The Last of Us" w: Animals and Their People. Connecting East and West in Cultural Animal Studies, red A. Barcz, D. Łagodzka, Brill, Leiden, Boston.
  • O wątkach Sienkiewiczowskich i ich postrzeganiu w dodatku "Serca z kamienia" do gry "Wiedźmin 3: Dziki Gon", w: Henryk Sienkiewicz w literaturze i krytyce literackiej, red. D. Samborska-Kukuć, T. Sobieraj, DiG, Warszawa 2018.
  • Quo vadis: Le folle e i divirtimenti. Il romanzo di Henryk Sienkiewicz come testimoniaza sulle masse e sugli spettacoli per le masse, w: Quo vadis. La prima opera transmediale, red. E. Gagetti, M. Woźniak, Rzym 2017.
  • O wieku XIX jako wystawie oraz dobrych praktykach w projektach humanistyki cyfrowej. Rec.: Ekspozycje nowoczesności. Wystawy a doświadczenie procesów modernizacyjnych w Polsce (1821–1929), pod redakcją Małgorzaty Litwinowicz-Droździel, Iwony Kurz, Pawła Rodaka, Warszawa 2017, "Wiek XIX" 2017.
  • New Panorama of Polish Literature. How to present knowledge in the internet (Polish specifics of the issue), Advances in Digital Scholarly Editing. Papers presented at the DiXiT conferences in The Hague, Cologne, and Antwerp, Edited by Peter Boot, Anna Cappellotto, Wout Dillen, Franz Fischer, Aodhán Kelly, Andreas Mertgens, Anna-Maria Sichani, Elena Spadini & Dirk van Hulle, 2017.
  • Globalizacja, kolonizacja, darwinizm społeczny. Wstęp do rozważań o kilku podobieństwach pomiędzy poglądami Bolesława Prusa i ideologów Narodowej Demokracji, w: Między pozytywizmem a nacjonalizmem. Przemiany kultury polskiej w latach 1886-1918, red. M. Gloger, Warszawa 2017.
  • "Breaking Bad" kochanego Stacha. Wokulski jako antybohater, "Napis" 2016.
  • O Bolesławie Prusie, Aleksandrze Głowackim, Stanisławie Wokulskim oraz o problemach z postaciami i pseudonimami, które wymknęły się swemu twórcy, w: Bolesław Prus mieszkaniec, kronikarz i pisarz Warszawy, red. M. Parnowska, A. Komornicka, Warszawa 2016.
  • Anglia jako utopia w publicystyce Elizy Orzeszkowej i Bolesława Prusa w: Wiktorianie nad Tamizą i nad Wisłą, red E. Paczoska i A. Budrewicz, Warszawa 2016.
  • Hasła Postęp i Sarmatyzm w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Pojęcia - terminy - zjawiska – przekroje, t. 2, Toruń 2016.
  • Trylogia - wojna i codzienność, świat szlachecki, w: Sienkiewicz dzisiaj, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury 2016.
  • Jak przekazywać naukową wiedzę w Internecie (Na marginesach kolekcji PrusPlus w Nowej Panoramie Literatury Polskiej) (wraz z K. Nicińskim i A. Kochańską) w: "Napis" 2015.
  • O zagubieniu, utracie i "pornograficznym" końcu XIX wieku w "Zagubionych dziewczętach", w: "Napis" 2015.
  • „Zresztą nie mamy czasu jechać do Afryki, bo musimy pisać sprawozdania o Sarze Bernhardt!”. O Kronice warszawskiej z 7 stycznia 1882 roku, w: Sienkiewicz z innej strony, red. J. Axer i T. Bujnicki,  Warszawa: DiG 2014.
  • Maria, Henryk i ktoś jeszcze. O wielokątach w korespondencji Sienkiewicza w: Sienkiewicz z innej strony, red. J. Axer i T. Bujnicki, Warszawa: DiG 2014.
  • Kolonialne fantazje i kolonialne koszmary w "Zemście" Bolesława Prusa. "Wiek XIX" 2014.
  • O Bolesławie Prusie, upowszechnianiu wiedzy i wydawaniu "Kronik" słów kilka. "Napis" 2014.
  • Jak przeżyć traumę apokalipsy i odzyskać wiarę w ludzi (w grze "The Last of Us"). "Napis" 2013.
  • Słowo wstępne do: Realiści, realizm, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa, red. E. Paczoska, B. Szleszyński, D.M. Osiński, Warszawa 2013 [wspólnie z E. Paczoską i D.M. Osińskim].
  • "Lalka" i lektury rzeczywistości. Kilka przybliżeń i wiele pytań, w: Realiści, realizm, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa, red. E. Paczoska, B. Szleszyński, D.M. Osiński, Warszawa 2013.
  • Bolesław Prus i pozytywistyczne "porno z Murzynkami", "Napis" 2012.
  • Twórczość Zygmunta Kaczkowskiego w oczach krytyki (1851 - 1863), w: Dyskursy krytycznoliterackie 1764 – 1918, red. M. Strzyżewski, Toruń 2012.
  • Żywa "Lalka", martwy Prus? (Na co nam dziś Pozytywizm?), "Przegląd Humanistyczny" 2011 nr 5.
  • Komiksowe gry z wiekiem XIX, w: Przerabianie XIX wieku, red. E. Paczoska, B. Szleszyński, Warszawa 2011.
  • Rozważania przy rekonstruowaniu rekonstrukcji. O tym jak wiek XIX w "Lodzie" Jacka Dukaja zbudowano, w: Przerabianie XIX wieku, red. E. Paczoska, B. Szleszyński, Warszawa 2011.
  • Bolesław Prus wobec kolonializmu. Rekonesans na podstawie "Kronik" w: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacja polską, red. K. Stępnik, D. Trześniowski, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2010.
  • Tradycja dziewiętnastowieczna w lustrze współczesnego komiksu polskiego. Kilka uwag o "Pierwszej brygadzie" i "Romantyzmie". "Napis" 2009.
  • Dlaczego Wokulski nie pojechał do Londynu?, w: Podróż i literatura, red. E. Ihnatowicz, E. Paczoska, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2008.
  • Sarmacka codzienność w powieściach Henryka Rzewuskiego, Zygmunta Kaczkowskiego i Henryka Sienkiewicza, w: Codzienność w literaturze XIX (i XX) w., pod red. G. Borkowskiej, A. Mazur, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2007.
  • Kto jest autorem "Pomocy własnej" Samuela Smilesa?, w: Etyka i literatura, red. E. Ihantowicz i E. Paczoska, Warszawa 2006.
  • "Uwagi o dawnej Polsce" Henryka Rzewuskiego. Komentarz do edycji, "Pamiętnik Literacki" 2006, z. 3.
  • "Ważna Cześnika nauka o grzeczności" – O grzeczności, prawie i porządku w sarmackich światach "Pamiątek Soplicy" Henryka Rzewuskiego i "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, "Napis" 2005.


Projekty badawcze 

  • Skamandrycka triada na emigracji. Edycja listów Jana Lechonia, Kazimierza Wierzyńskiego i Mieczysława Grydzewskiego (publikacja książkowa i cyfrowa (NPRH)
  • Dramat polski. Reaktywacja/Kontynuacja (NPRH)
  • Tłumacze arcydzieł literatury w odrodzonej Rzeczpospolitej. Cyfrowy słownik biobibliograficzny  (NPRH)
  • „Dzieła zebrane” (cz. I) i „Listy zebrane” Elizy Orzeszkowej. Edycja krytyczna (NPRH)
  • Słownik polskiej krytyki literackiej XIX wieku. 1764-1918 (cz. 2. Hasła osobowe) (NPRH)
  • Warszawa/Łódź. Atlas Literatury Zagłady (NPRH)
  • Maria Dąbrowska, Anna Kowalska. Listy 1940-1949. T. 1-6. (NPRH)
  • Cyfrowa Infrastruktura Badawcza dla Humanistyki i Nauk o Sztuce DARIAH- PL (grant infrastrukturalny POIR)
  • Cyfrowa Infrastruktura Badawcza dla Humanistyki i Nauk o Sztuce DARIAH- PL (grant infrastrukturalny KPO)