dr hab., profesor instytutu
Pracownia Poetyki Historycznej
Zainteresowania naukowe:
-
wizualność i audialność sztuki słowa (szczególnie: literackie formy logowizualne oraz fonostylistyka europejskiej poezji awangardowej),
-
komparatystyka interdyscyplinarna (literatura a sztuki wizualne, literaturoznawstwo a historia sztuki),
-
związki europejskiej literatury i sztuk wizualnych z kulturą Dalekiego Wschodu,
-
literatura i sztuka dla dzieci (przede wszystkim - awangardowa i wyrastająca z tradycji awangardy).
Kontakt:
Wykształcenie:
-
polonistka i historyczka sztuki, dr hab. w zakresie literaturoznawstwa
Publikacje:
Książki (monografie autorskie):
-
Transcultural Haiku. Polish History of the Genre, transl. J. Hunia, Peter Lang, Berlin 2021 (uzupełniona wersja monografii Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej) https://www.peterlang.com/view/title/70172
-
Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej, seria: Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016; http://wydawnictwo.umk.pl/upload/files/OPEN%20ACCESS/Haiku%20po%20polsku.pdf; https://play.google.com/books/reader?id=FaeZDgAAQBAJ&printsec=frontcover&output=reader&hl=pl&pg=GBS.PA3 (w przygotowaniu - angielski przekład monografii).
-
"Nuż w uhu"? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu, seria: Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008; 2. wydanie: seria "Res humanae", Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017; https://play.google.com/books/reader?id=Q1k1DwAAQBAJ&pg=GBS.PA9; https://play.google.com/books/reader?id=Q1k1DwAAQBAJ&printsec=frontcover&output=reader&hl=pl&pg=GBS.PP1 (w przygotowaniu - angielski przekład monografii).
-
Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939, seria: Modernizm w Polsce, Universitas, Kraków 2005; http://universitas.com.pl/produkt/2316/Slowo-obraz-dzwiek-Literatura-i-sztuki-wizualne-w-koncepcjach-polskiej-awangardy-1918-1939, https://www.academia.edu/35986009/S%C5%82owo_obraz_d%C5%BAwi%C4%99k_Literatura_i_sztuki_wizualne_w_koncepcjach_polskiej_awangardy_1918_1939
Ważniejsze rozprawy i artykuły:
-
Ogniwa „Europy” – o długim, poplątanym łańcuchu intersemiotycznym oraz odnalezionym filmie Franciszki i Stefana Themersonów, „Teksty Drugie” 2022, nr 6, s. 18-40; https://rcin.org.pl/Content/238181/WA248_274534_P-I-2524_sniecikowska-ogniwa_o.pdf
-
Książka obrazkowa: próba porządkowania doświadczeń (czyli o genologii, słowografii i intymistyce logowizualnej), „Teksty Drugie” 2022, nr 1, s. 47-67; https://rcin.org.pl/ibl/dlibra/publication/edition/237076?from=rss
-
Audiozabawa – audiozagadka – audiobiografia. O poetyce dźwięku w twórczości Kurta Schwittersa i Mirona Białoszewskiego, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media” 2022, nr 2, s. 31-47, online: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1109240; https://wnus.usz.edu.pl/au/file/article/view/20170.pdf
-
Religious Traces within Polish Futurism: Entangled Ways of the Sacred, “International Yearbook of Futurism Studies" 2021, Vol. 11 (Special Issue: Futurism and the Sacred), ed. G. Berghaus, M. Jansen, L. Somigli, De Gruyter, pp. 161-200; https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110752380/html
-
Muzyka – obraz – synestezja? Wokół twórczości Zofii Lissy, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica" 2020, nr 35, s. 59-79, https://czasopisma.uni.lodz.pl/philosophica/issue/view/666/261 ; https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=913697
-
Między nadmiarem a deficytem. Meandryczna historia recepcji imażyzmu w Polsce, "Prace Polonistyczne" 2020, seria LXXV, s. 107-129, http://journals.ltn.lodz.pl/index.php/Prace-Polonistyczne/article/download/1064/970/
-
Polot nad niskimi (i wyższymi) dźwiękami – wokół "najnowszych" wierszy Mirona Białoszewskiego, w: MiroFor, t. 1 "Ewr kąplet", red. A. Karpowicz, P. Sobolczyk, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2020.
-
"TAK" odnalezione! Pierwsze czytanie pierwszej ulotki polskich futurystów, "Teksty Drugie" 2019, nr 3,s. 331-352, https://rcin.org.pl/Content/121607/WA248_150425_P-I-2524_sniecikowska-tak_o.pdf
-
Themersonowie i ich późne dzieci. Słowografia w książkach dla młodych (i trochę starszych) "widzoczytelników", w: (Dy)fuzje. Związki literatury i sztuki w Polsce po 1945 roku, red. M. Lachman, P. Polit, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 59-85.
-
Rec. książki Pawła Grafa, Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach, WydawnictwoNaukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2018 (poniżej ½ arkusza), "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2019, z. 2, s. 187-190, https://czasopisma.ltn.lodz.pl/index.php/Zagadnienia-Rodzajow-Literackich/article/view/679
-
Interaktywne jaskółki intermediów? O Franciszki i Stefana Themersonów książkach dla dzieci, "pl.it. rassegna italiana di argomenti polacchi" 2018, https://plitonline.it/2018/plit-9-2018-47-66-beata-sniecikowska
-
Awangardowe widokówki dźwiękowe, w: Widzenie awangardy, red. A. Stankowska, M. Telicki, A. Lewandowska, seria "Literatura i Sztuka", tom 5, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 2018, s. 35-53.
-
Wprowadzenie (Czy duch dada błąkał się nad Wisłą? – echa dadaizmu w polskiej literaturze międzywojennej), w: Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej, red. P. Kurc-Maj, P. Polit, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2017.
-
Akustyka afektywna dwubiegunowa? – o dwóch sensualno-semantycznych ekstremach awangardy, w: (W) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu, red. A. Kluba, M. Rembowska-Płuciennik, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2017; https://rcin.org.pl/dlibra/publication/163935
-
«Un nœud de duvet, de laine et de fils»: les miniatures de Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, la poésie japonaise et les œuvres modernistes occidentales, przeł. C. Bocianowski, D. Walczak, “Slavica Bruxellensia" 2016, nr 12,http://slavica.revues.org/1753; Université libre de Bruxelles, ISSN: 2034-6395.
-
Visual Field = Sound Field? Perceptual Entanglements of Avant-garde Visual Arts / Pole widzenia = Pole słyszenia. Percepcyjne uwikłania awangardowych sztuk wizualnych, w: Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii/ Machine for Communicating. Around the Avant-garde Idea of New Typography, red. P. Kurc-Maj, D. Muzyczuk, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2015.
-
The Ear and the Eye. Visual Strategies of Avant-garde Sound Poetry (przedłożone do druku).
-
Oryginały czy imitacje? Wokół "najprawdziwszych" polskich haiku, "Pamiętnik Literacki" 2015, z. 2; https://rcin.org.pl/dlibra/publication/82608/edition/64504/content
-
Transcultural Convergence? Polish Artists and the Oriental Verbo-visuality , in: On-line/Off-line – Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, eds.P. Gärdenfors, J. Płuciennik, W. Powers, przeł. Jerzy Gaszewski, Beata Śniecikowska, Oxford University Press – Wydawnictwo UJ – Wydawnictwo UŁ, Łódź-Kraków 2015, s. 339-369 (zmieniona wersja rozprawy drukowanej w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" w 2012 r.).
-
Haiku-blaga czy "haiku-fristajl"? O twórczości Dariusza Brzóski-Brzóskiewicza, w: Nowa poezja polska wobec tradycji, red. S. Buryła, M. Flakowicz-Szczyrba, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2015.
-
Dźwięk i ruch - o awangardowej poezji dźwiękowej, "Teksty Drugie" 2014, nr 3;
-
Poezja uważności - Czesław Miłosz i haiku, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2014, t. 57, z. 1 (113); https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=218740
-
Polskie haiku intertekstualne, w: Adaptacje I. Język -Literatura - Sztuka, red. W. Hajduk-Gawron, A. Madeja, "Biblioteka Postscriptum Polonistycznego" 2013, nr 3, Wydawnictwo UŚ - Wydawnictwo Gnome, Katowice 2013; http://postscriptum.us.edu.pl/pdf/bps2013_3_8.pdf
-
Poetic Experiments in Polish Futurism: Imitative, Eclectic or Original?, "International Yearbook of Futurism Studies", 2012, vol. 2, ed. G. Berghaus, De Gruyter, Berlin - Boston 2012; http://www.degruyter.com/view/j/futur.2012.2.issue-1/futur-2012.0012/futur-2012.0012.xml
-
What Did They Need Jazz for? – Jazz Music in Polish Interwar Poetry, w: Regarding the Popular: Modernism, the Avant-Garde and High and Low Culture (series European Avant-Garde and Modernism Studies), ed. S. Bru et al., De Gruyter, Berlin - Boston 2012, s. 142-159; http://www.degruyter.com/view/books/9783110274691/9783110274691.142/9783110274691.142.xml?format=EBOK
-
Figure/Ground Sensory Segregation in Japanese and non-Oriental Haiku, w: Texts and Minds. Papers in Cognitive Poetics and Rhetoric, ed. by A. Kwiatkowska, Peter Lang, Frankfurt 2012.
-
"Nowa muzyczność"? Fonostylistyka awanagardowa i jej współczesne kontynuacje, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica" 2012, nr 1 (15); http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2012-t15/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2012-t15-s121-140/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2012-t15-s121-140.pdf
-
Konwergencja transkulturowa? Polscy twórcy wobec logowizualności Orientu, "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2012, tom LV, z. 2 (110); https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=133302
-
Hasła z zakresu poetyki historycznej (w języku polskim i, wybrane teksty, w języku angielskim) w witrynie "Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności" - www.sensualnosc.bn.org.pl (Kubizm dźwiękowy, Słowografia, Onomatopeja, Onomatopeje właściwe futuryzmu, "Muzyczność" poezji Młodej Polski, Poetyka dźwięku awangardy krakowskiej, Futurystyczna poetyka dźwięku, Dźwięk a typografia - przypadek futuryzmu, Mimetyzm sensualny haiku, Układy sensualne haiku).
-
Futuryzje-folkloryzje, czyli awangardyści na wsi, "Autoportret" 2012, nr 4 (39).
-
Na lwy by? Po co seniorom twórczość literacka?, "Arterie" 2012, r 3 (14), s. 96-97.
-
Haiku? Senryū? Mironū? Poezja Mirona Białoszewskiego wobec gatunków orientalnych, "Pamiętnik Literacki" 2011, z. 3; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r2011-t102-n3/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r2011-t102-n3-s77-111/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r2011-t102-n3-s77-111.pdf
-
Przygotowanie biogramów i opracowanie bibliografii dotyczącej: J. Brzękowskiego, J. Przybosia, T. Peipera, A. Sterna, w: Un mundo construido: Polonia 1918-1939, Ediciones Exposiciones, Madryt 2011, s. 360-362, 385-386, 389-391, 398-399.
-
Granice wizualności – granice gatunku? Haiku w polskiej poezji międzywojennej, w: Kulturowe wizualizacje doświadczenia, tom 89 serii "Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej", red. A. Dziadek, W. Bolecki, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2010.
-
Ile mówią najkrótsze wiersze? Wokół XX- i XXI-wiecznych tłumaczeń haiku, "Rocznik Komparatystyczny" 2010, nr 1; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Rocznik_Komparatystyczny/Rocznik_Komparatystyczny-r2010-t1/Rocznik_Komparatystyczny-r2010-t1-s85-103/Rocznik_Komparatystyczny-r2010-t1-s85-103.pdf
-
Młodopolska "muzyczność" w futurystycznych uszach, czyli o różnych awangardowych aktualizacjach symbolistycznej "dźwiękowości" poezji, w: Młodopolska synteza sztuk, red. H. Ratuszna, R. Sioma, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
-
The Space of a Socialist Housing District, the Space of a Modern Poem – the Sensual Art of Miron Białoszewski , “Art Inquiry. Recherches sur les Arts" 2009, vol. XI (XX); https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=124674
-
Literatura jako pretekst dla literaturoznawcy, "Teksty Drugie" 2009, nr 6; http://rcin.org.pl/Content/50730/WA248_66422_P-I-2524_sniecikow-literatura.pdf
-
Wszystko jest kolażem?, "Teksty Drugie" 2009, z. 5; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2009-t-n5_(119)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2009-t-n5_(119)-s111-123/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2009-t-n5_(119)-s111-123.pdf
-
“In the Beginning Was... Laughter" – Humour in the Japanese and Polish Haiku Poetry, in: Humor. Teorie, praktyka, zastosowania / Humour. Theories, Applications, Practices, Tom 2/2: Making Sense of Humour, eds. S. Dżereń-Głowacka, A. Kwiatkowska. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2009.
-
Obrazowość jako wyznacznik haiku – na przykładzie polskich kontynuacji i imitacji gatunku, w: Między obrazem a tekstem, red. Kwiatkowska, J. Jarniewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
-
Hasła (wersje krótka i rozszerzona) Barbarzyńca w ogrodzie oraz Martwa natura z wędzidłem, w: Panorama literatury polskiej, http://nplp.pl/artykul/barbarzynca-w-ogrodzie/; http://nplp.pl/artykul/martwa-natura-z-wedzidlem/
-
Haiku japońskie i haiku po polsku – dialog kultur?, w: Dialog międzykulturowy w (o) literaturze polskiej, red. M. Skwara, K. Krasoń, J. Kazimierski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
-
Foniczne meandry purnonsensu – o poezji polskiego futuryzmu i europejskiego dada, w: Odcienie humoru, t. 1/1, red. S. Dżereń-Głowacka, A. Kwiatkowska, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2008.
-
"Oddalenia, związki na odległość"? – o warstwie dźwiękowej wiersza Tadeusza Peipera, w: Awangardowa encyklopedia, czyli słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł różnych. Prace ofiarowane Panu Profesorowi Grzegorzowi Gaździe, red. I. Hübner,, A. Izdebska, J. Płuciennik, D. Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008; https://www.rcin.org.pl/dlibra/publication/158604
-
"Manifest Neolingwistyczny v. 1.1" i jego poetyckie potomstwo – twórczość nowatorów czy paseizm, w: Polska literatura najnowsza – poza kanonem, red. P. Kierzek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008, s. 148-171. Tekst opublikowany także w piśmie "Ha!art" 2006, nr 23.
-
Between Poem and Painting, between Individual and Common Experience – the Art of Haiku in Japan and in Poland, “Art Inquiry. Recherches sur les Arts" 2007, vol. IX (XVIII).
-
Haiku po polsku. Stereotypy – wizualizacje – polemiki, "Pamiętnik Literacki" 2007, z. 2, s. 155-183; http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r2007-t98-n2/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r2007-t98-n2-s155-183/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r2007-t98-n2-s155-183.pdf
-
Audialność i wizualność sztuki słowa – o współczesnych "powrotach awangardy", w: Wiek awangardy, red. L. Bieszczad, Universitas 2006.
-
Wspólny język czy wieża Babel? – o terminach współistniejących w literaturoznawstwie i historii sztuki, w: Literatura i wiedza, red. W. Bolecki, E. Dąbrowska, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2006.
-
hasła: Kazanie, Kolęda, Lament, Zwierciadło, w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Universitas, Kraków 2006 (2. wyd. PWN, Warszawa 2012). Hasło Zwierciadło opublikowane także w piśmie "Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2005, t. 48, z. 1-2 (95-96).
Przekłady (wybór):
-
przekład (wraz z J. Gaszewskim) rozprawy M. Środy Postawy wobec obcości (Attitudes towards the Other), w: Literature, Culture, and Tolerance, ed. by A. R. Murphy, Ch. Russell, J. Płuciennik, I. Hübner, Peter Lang: Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien 2009.
-
przekład (wraz z J. Płuciennikiem): R. Tsur, The Performance of Enjambements: Perceived Effects and Experimental Manipulations (Sposoby dźwiękowej realizacji przerzutni – zagadnienia percepcji i manipulacje eksperymentalne, w: Językoznawstwo kognitywne III: Kognitywizm w świetle innych teorii, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006.
Wybrane prace redakcyjne:
-
od I 2018 – członkini redakcji pisma "Zagadnienia Rodzajów Literackich. The Problems of Literary Genres". Redaktorka prowadząca zeszytów tematycznych ZRL: 2019, z. 2 (języka + awangarda); 2020, z. 4 (sound studies – wespół z dr K. Sygizman).
-
Understanding Misunderstanding. Vol. 1. Cross-cultural Translation, eds. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, M. Rembowska-Płuciennik, B. Śniecikowska, series "Cross-Roads. Studies in Culture, Literary Theory, and History", Peter Lang, Berlin 2020.
-
Understanding Misunderstanding. Vol.2. Artistic Practices, eds. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, M. Rembowska-Płuciennik, B. Śniecikowska, series "Cross-Roads. Studies in Culture, Literary Theory, and History", Peter Lang, Berlin 2020.
-
redakcja haseł z zakresu historii i teorii sztuk wizualnych oraz muzealnictwa w witrynie "Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności" - www.sensualnosc.bn.org.pl (ok. 120 artykułów).
-
redakcja (korekta, uzupełnienie) haseł do Słownika rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Universitas 2006; wyd. 2: PWN, Warszawa 2012 (Bestiarium, Akrostych, Aforyzm, Apokryf, Chōka, Gazel, Haikai, Epigramat, Kalambur, Raki, Palindrom, Limeryk, Kuplet, Kuplet bohaterski, Pieśń dziadowska, Waka, Tanka, Nō).
Publikacje popularyzujące literaturę, sztukę i naukę o literaturze (wybór):
-
Kreślone w przelocie. Zbiór utworów wierszem i prozą grupy łódzkich seniorów, red. B. Śniecikowska, Obszary Kultury, Łódź 2022.
-
Bajki-podobajki. Babcie (z Dziadkiem) w locie – dzieciom, red. i wstęp B. Śniecikowska, Stowarzyszenie "Obszary Kultury", Łódź 2020, s. 160 (publikacja dofinansowana m.in. przez Urząd Miasta Łodzi).
-
Pisane w (od)locie. Wiersze i proza "Babć (z Dziadkiem) w locie", red. i komentarze B. Śniecikowska, Łódź 2018, s. 160 (publikacja dofinansowana przez Urząd Miasta Łodzi – publikacja niskonakładowa).
-
Bajki w locie, red. B. Śniecikowska, Łódź 2016. Książka powstała w ramach projektu współfinansowanego przez Urząd Miasta Łodzi.
-
Latające bajania, red. i wstęp B. Śniecikowska, Łódź 2015. Książka powstała w ramach projektu finansowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020.
-
Latajace bajki-pomagajki, cz. 3, red. B. Śniecikowska, Łódź 2015. Książka powstała w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowe Centrum Kultury (program "Ojczysty – dodaj do ulubionych") oraz Urząd Miasta Łodzi.
-
Latające bajki, red. B. Śniecikowska, Łodź 2012. Publikacja finansowana przez Narodowe Centrum Kultury.
-
Łódzkie czary-mary, red. B. Śniecikowska, Łódź 2010. Patronat: Kuratorium Oświaty w Łodzi, patronat honorowy: Prezydent Miasta Łodzi, książka o charakterze edukacyjnym dla dzieci i młodzieży, zawiera teksty literackie dotyczące zabytków i historii miasta; 2 wydania w roku 2010.
-
Latające babcie – dzieciom, red. B. Śniecikowska, Łódź 2010 (wiersze i opowiadania dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym pisane pod kierunkiem B. Śniecikowskiej, projekt wspierany przez Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych "ę" oraz Polsko-Amerykańską Fundację Wolności; 3 wydania w roku 2010).
-
Dojrzała Łódź. Antologia tekstów literackich studentów Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz, red. i wstęp B. Śniecikowska, Łódź 2008 (książka powstała w ramach współtworzonego przez B. Śniecikowską projektu Aktywni-kreatywni-asertywni finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
-
Między wersami. Antologia tekstów literackich studentów Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz, redakcja, wstęp, noty objaśniające B. Śniecikowska, Łódź 2007.
Nagrody, stypendia naukowe:
-
2019-2020 – laureatka konkursu "Translacje" Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (finansowanie przekładu monografii Haiku po polsku Genologia w perspektywie transkulturowej).
-
2015/2016 - laureatka konkursu "Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej"
-
2011-2014 – stypendium dla wybitnych młodych naukowców przyznane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
-
2007, 2008 - stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej dla młodych uczonych (program START; stypendium przyznane w roku 2007, przedłużone na rok 2008)
-
2007 – laureatka konkursu "Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej"
-
2004-2006 – stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w latach w ramach subsydium prof. dr. hab. W. Boleckiego "Modernizm w literaturze polskiej XX w."
-
1999/2000- naukowe stypendium specjalne rektora UŁ dla studenta Wydziału Filologicznego
-
1999- nagroda Ludwika Jerzego Kerna i Centrum Komputerowego ZETO S.A. dla najlepszego studenta łódzkiej polonistyki
Granty, projekty badawcze:
-
Od 2017 - wykonawczy w pronijekcie pod kierownictwem dr hab. A. Kluby, prof. IBL PAN - "Pisma zebrane Janusza Sławińskiego" (grant MNiSW);
-
2010-2013 – projekt badawczy rozwojowy "Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności" (kierownik projektu – prof. dr hab. W. Bolecki), B. Śniecikowska – współautorka projektu, koordynatorka prac z zakresu sztuk wizualnych, teorii sztuki, muzealnictwa (wraz z prof. M. Leśniakowską), autorka haseł (www.sensualnosc.bn.org.pl);
-
2008–2011 - projekt badawczy habilitacyjny MNiSW "Haiku w Polsce. Transkulturowość jako problem poetyki zjawisk artystycznych";
-
2004-2008 – projekt "Modernizm w literaturze polskiej XX w.", udział w pracach zespołu młodych badaczy pod kierunkiem prof. dr. hab. W. Boleckiego (projekt realizowany w ramach programu FNP "Mistrz").
Udział w życiu naukowym:
-
od 2022 - członkini rady naukowej serii wydawniczej "awangarda / rewizje" (publikowanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)
-
od 2018 - członkini redakcji "Zagadnień Rodzajów Literackich",
-
od 2016 - współpraca z Ośrodkiem Badań nad Awangardą przy Katedrze Teorii Literaturyhttp://czasopisma.ltn.lodz.pl/Zagadnienia-Rodzajow-Literackich Instytutu Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego http://www.obaw.polonistyka.uj.edu.pl/.
-
od 2014 - członki zespołu badaczy pracujących nad projektem "Związki literatury i sztuk wizualnych po 1945 roku", afiliowanego przy Muzeum Sztuki w Łodzi.
-
od 2013 - członkini Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej.
-
od 2013 - członkini International Society for Intemedial Studies.
-
od 2013 - członkini Pracowni Poetyki Wiersza (UW) kierowanej przez prof. dr. hab. Witolda Sadowskiego.
-
od 2012 - członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych.
-
od 2012 - członkini European Network of Avant-garde and Modernism Studies (EAM).
-
od 2011-2022 - wiceprezeska Fundacji Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych.
-
od 2011/2012 - członkini Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych (Uniwersytet Warszawski) kierowanej przez prof. dr hab. Ewę Szczęsną.
-
2010 - Visiting Scholar na Columbia University (New York).
Konferencje międzynarodowe (udział z referatem), zagraniczne wykłady gościnne:·
-
V International Conference "Reading Culture of the Young Generation" / V Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Kultura czytelnicza młodego pokolenia", organizatorzy: Katedra Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Miasta Łodzi, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich Oddział Łódź; Uniwersytet Łódzki, Łódź 24-25 IX 2018.
-
6th International EAM (European Network of Avant-garde and Modernism Studies) Conference "Realism(s) of the Avant-Garde / Realismen der Avantgarde / Réalismes de l’avant-garde", 5-7 IX 2018, Universität Münster, Germanistisches Institut.
-
"Leśmian w Europie i na świecie", Zakład Komparatystyki w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Stowarzyszenie Pisarzy Polskich (Oddział Warszawski), Warszawa 23-24 X 2017.
-
"The Avant-garde: Aesthetic Strategies and Participatory Art", Uniwersytet Jagielloński (Ośrodek Badań nad nad Awangardą Wydziału Polonistyki) oraz Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 8-10 XII 2017.
-
Books with Pictures, Pictures with Sounds. On Some Phono-Visual Strategies in Avant-garde and Post-avant-garde Literature for Children, międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja naukowa (Inter)cultural Perspective on Language and the Mind, Zakład Językoznawstwa Kognitywnego oraz Zakład Językoznawstwa Kulturowego Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 14-15 IX 2017.
-
"Theme and Variation", Zakład Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego UŁ, Łódź, 12-13 VI 2015.
-
"Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei nowej typografii / Machine for communicating. Around the avant-garde idea of new typography", Muzeum Sztuki w Łodzi, 10-11 X 2014.
-
"Tuwim bez końca", Katedra Literatury XX i XXI wieku UŁ, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź, 5-7 XII 2013.
-
"Intersemiotic Translation", Instytut Anglistyki UŁ, Łódź, 25-27 IX 2013.
-
"Adaptacje", Katedra Międzynarodowych Studiów Polskich oraz Szkoła Języka i Kultury Polskiej UŚ, Katowice, 3-4 XII 2012.
-
"Wiersz. Rytm - dźwięk - obraz - semantyka", Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich UW oraz Zakład Teorii Literatury Instytutu Filologii Polskiej UWr, Warszawa, 9-10 XI 2012.
-
"Matrial Meaninigs" (third biannual conference of the European Network for Avant-garde and Modernism Studies - EAM), University of Kent, Canterbury, 7-9 IX 2012.
-
wykład na Columbia University, New York ("Words - Sounds - Images. Polish Avant-Garde on the Background of the European Modernism ") - XI 2010.
-
"High and Low" (second biannual conference of the European Network for Avant-garde and Modernism Studies - EAM), EAM oraz Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, 9-11 IX 2010.
-
"Future/ism. A Century Later / Futuryzm. Przyszłość sto lat później", Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, Muzeum Sztuki ms2, 20-22 V 2010.
-
"Cognitive Poetics and Rhetoric", Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego (PTJK), Katedra Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego, Katedra Języka Angielskiego i Językoznawstwa Stosowanego Instytutu Angielskiego UŁ, Łódź, 28-30 I 2010.
-
"Futurismo 1909-2009", Instytut Sztuki PAN, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Włoski Instytut Kultury, Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski, 3-4 XII 2009.
-
"Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych", Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku UŁ, Łódź, 2-4 XII 2009.
-
"Humor. Teorie – praktyka – zastosowania / Humor. Theories. Applications. Practices" (druga edycja) UJK w Kielcach, filia w Piotrkowie Tryb., Samodzielny Zakład Filologii Angielskiej, Piotrków Trybunalski, 29-31 V 2008.
-
"Dialog międzykulturowy w (o) literaturze polskiej" / "Intercultural Dialogue in (on) Polish Literature", Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa USz, Pobierowo 14-16 X 2007.
-
"Humor. Teoria, praktyka, zastosowania - Humor. Theories. Applications. Practices", Akademia Świętokrzyska, Piotrków Trybunalski, 2-3 VI 2006.
Ważniejsze konferencje ogólnopolskie (udział z referatem):
-
Interdyscyplinarna konferencja naukowa "Konstruktywizm: re-konstrukcje. Wokół konstruktywizmów XX i XXI wieku", organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi; 26 III 2019, Łódź.
-
Konferencja naukowa "Język + awangarda", organizatorzy IBL PAN, IKP UW, Warszawa (IBL PAN), 17-18 X 2018.
-
Konferencja naukowa (zorganizowana w związku z wystawą Debora Vogel i nowa legenda miasta) "Krytyka artystyczna dwudziestolecia międzywojennego. Między estetyką filozoficzną i sztuką nowoczesną", Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 22-23 II 2018.
-
Konferencja naukowa "Ewr kąplet. Spotkania mironologiczne I", organizatorzy: Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Badań Literackich, Państwowy Instytut Wydawniczy; Warszawa (IKP UW), 10 I 2018.
-
"3F. Futuryści, Formiści. F/Witkacy", Uniwersytet Jagielloński, Instytut Witkacego oraz Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi, Łódź, 16 XII 2017.
-
"Wschód – Zachód. Pytanie o filozofię i jej korzenie", Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, Koło Naukowe Filozofów i Okcydentalistów IDEA pod patronatem Polskiej Akademii Nauk i Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Łódź 14-16 XII 2017.
-
"Współczesna literatura anglojęzyczna w Polsce", Zakład Literatury i Kultury Brytyjskiej Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 12-13 V 2017.
-
"Widzenie awangardy", Zakład Literatury i Kultury Nowoczesnej IFP UAM oraz Komisja Filologiczna Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, UAM, Poznań 8-9 V 2017.
-
"Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej", Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 12-13 XII 2015.
-
"Nowa poezja polska wobec tradycji", Instytut Filologii Polskiej UMW, Opole, 16-17 X 2013.
-
"Literatura i konwergencja", Instytut Kultury Współczesnej UŁ, Łódź, 24-25 V 2012.
-
XXXVI Konferencja Teoretycznoliteracka "Kulturowe wizualizacje doświadczenia", Zakład Poetyki Historycznej i Sztuki Interpretacji UŚ oraz Pracowania Poetyki Historycznej IBL PAN, Złoty Potok 18-21 IX 2008.
-
XXXIII Konferencja Teoretycznoliteracka "Literatura a wiedza" Pracowania Poetyki Historycznej IBL PAN oraz Uniwersytet Opolski, Kamień Śląski, 11-17 IX 2005.
-
Konferencji estetyczna "Wiek awangardy", UJ, Kraków-Przegorzały, 30 V- 1 VI 2005.
-
"Z problematyki literatury i sztuki Młodej Polski (2). Młodopolska synteza sztuk", UMK, Toruń, 16-17.05.2005.
-
"Polska literatura najnowsza – poza kanonem", UŁ, Łódź, 17-18 XI 2004.
Działalność dydaktyczna:
-
2018-2020 - konwersatoria i wykłady dla studentów historii sztuki Uniwersytetu Łódzkiego dotyczące relacji sztuk wizualnych i literatury.
-
2009-2017 - warsztaty literackie z elementami wykładu dla seniorów z grupy "Latające Babcie z Plusem" / "Babcie w locie (z Dziadkiem)" prowadzone w Stowarzyszeniu Kobiety.lodz.pl w latach 2009-2010, 2012, 2014-2017, m.in. w ramach projektów finansowanych przez Centrum Opus (2017), Urząd Miasta Łodzi (2016, 2014-2015, 2012), Narodowe Centrum Kultury (2014-2015), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (2014-2015), Polsko-Amerykańską Fundację Wolności (2009-2010, projekt wyłoniony w konkursie Towarzystwa Inicjatyw Twórczych "ę").
-
2005-2012 – zajęcia dydaktyczne dla seniorów: Łódzki Uniwersytet Trzeciego Wieku im. H. Kretz (warsztaty literackie z elementami wykładu; prace w ramach współtworzonego projektu Aktywni – kreatywni – asertywni finansowanego ze środków Unii Europejskiej); :
-
2005-2008 – studia podyplomowe "Historia i regionalizm" w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu (zajęcia z historii sztuki polskiej i powszechnej)
-
2000-2006 Uniwersytet Łódzki (polonistyka: Poetyka i metodologia badań; Poetyka i wersyfikacja; kulturoznawstwo: Historia literatury - wybrane zagadnienia; Awangardowa "korespondencja sztuk" – związki literatury, plastyki i filmu w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce; socjologia: Literatura wobec problemów współczesności – kultura po 1945 r.)
-
2005/2006 - zajęcia ze sztuki najnowszej w ramach projektu Muzeum Wyobraźni. Od Malewicza do Beuysa (projekt realizowany pod patronatem Ministerstwa Kultury w Galerii Manhattan w Łodzi)
-
2002-2004 – studia podyplomowe "Wiedza o kulturze" organizowane przez Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych UŁ w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu (Elementy historii sztuki).
Inne:
-
Współpraca z Muzeum Sztuki w Łodzi.
-
Współpraca z Fundacją Urban Forms.
-
Współpraca z Domem Literatury w Łodzi.
-
Współpraca z pismem "Arterie. Kwartalnik Literacko-Artystyczny" (artykuły dotyczące literatury i sztuki nowoczesnej).
-
Udział w 19. Biennale Sztuki dla Dziecka (referat i prezentacja w trakcie forum nauczycieli i animatorów kultury), Poznań, 2-8 VI 2013.
-
Udział w debatach dotyczących sztuki ulicznej i przestrzeni publicznej organizowanych przez Fundację Urban Forms i Instytut Filozofii UŁ (Łódź, IX-X 2013).
W charakterze eksperta w dziedzinach:
poezja XIX-XXI w., awangarda w literaturze i sztukach wizualnych, fonostylistyka, komparatystyka interdyscyplinarna (literatura i literaturoznawstwo wobec sztuk wizualnych i historii sztuki), komparatystyka kulturowa.