Ośrodek Studiów Kulturowych i Literackich IBL PAN zaprasza na seminarium otwarte 21 lutego o godzinie 11, w sali 144 Instytutu Badań Literackich w Pałacu Staszica w Warszawie. Seminarium odbędzie się z udziałem dr hab. Agaty Jakubowskiej, autorki książki Sztuka i emancypacja kobiet w socjalistycznej Polsce. Przypadek Marii Pinińskiej-Bereś(Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2022).
Agata Jakubowska to historyczka sztuki nowoczesnej i współczesnej. Opublikowała między innymi: Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek (2004), Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow (2008), Alina Szapocznikow. Awkward objects (red. 2011), All-Women Art Spaces in Europe in the long 1970s (2018, red. z Katy Deepwell), Zofia Kulik. Methodology, My Love (red. 2019). Do 2021 roku pracowała na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w latach 2009 – 2020 kierując Zakładem Historii Sztuki Nowoczesnej. Obecnie w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego realizuje projekt badawczy “Globalizowanie historii wystaw sztuki kobiet”. Prowadzi też z prof. Andreą Giuntą z Uniwersytetu w Buenos Aires seminarium badawcze “Narrating Art and Feminism. Eastern Europe and Latin America” w ramach inicjatywy Getty Foundation Connecting Art Histories. Członkini międzynarodowego zespołu TEAM (Teaching, E-learning, Agency, Mentoring) prowadzonego przez AWARE (Archives of Women Artists Research & Exhibitions).
Spotkanie będzie miało charakter hybrydowy, po link do wersji online prosimy pisać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. najpóźniej na godzinę przed seminarium.
Zainteresowanym udziałem w seminarium udostępniamy fragmenty książki Sztuka i emancypacja kobiet w socjalistycznej Polsce. Przypadek Marii Pinińskiej-Bereś:
Rozdziały: Wprowadzenie, Emancypacja, Nie/znana artystka (s. 7 – 23)
„Czy kobieta jest człowiekiem?”, Usta - Natalia LL/ Partum, Prywatny protest, Konsumpcjonizm w Nowej Hucie (s. 180 – 204)
Zakończenie - emancypacja i sztuka kobiet (s. 306 – 311)