HISTORIA I LITERATURA W KRÓTKICH FORMACH FILMOWYCH do 15 minut
Kierownik kursu: prof. dr hab. Krzysztof Bracha
Czas trwania kursu: styczeń-czerwiec
Częstotliwość zjazdów: raz w miesiącu / (sobota i niedziela)
Czesne: 2900 zł
Opłata rejestracyjna: 200 zł
Opłata za wydanie zaświadczenia o ukończeniu kursu: 30 zł
Rekrutacja: Kurs przeznaczony jest dla osób, które chcą tworzyć krótkie formy filmowe o charakterze edukacyjnym. Oprócz minimalnej dawki teorii chcemy pokazać, jak praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzę.
1. Zasady ukończenia kursu: Stworzenie krótkiego filmu edukacyjnego.
2. Terminarz zjazdów
24-25 stycznia – stacjonarnie
21-22 lutego – online
21-22 marca – stacjonarnie
18-19 kwietnia – online
30-31maja – online
20-21 czerwca - stacjonarnie
Osoby, które chcą zapisać się na kurs w edycji 2025/2026 proszone są o:
-wypełnienie formularza rekrutacyjnego online, dostępnego pod linkiem:
https://forms.gle/
-przesłanie za jego pośrednictwem wypełnionego i podpisanego formularza RODO (wzór dostępny w formularzu rekrutacyjnym)
-uiszczenie opłaty z tytułu wpisowego w wysokości 200 zł, podając w tytule: Imię i nazwisko oraz nazwę kursu.
UWAGA! Wysyłając formularz prosimy o upewnienie się czy zostały przesłane zarówno pliki, jak i ankieta – należy użyć przycisków "Prześlij" znajdujących się w obydwu oknach dialogowych.
Wpłaty należy dokonywać na konto:
Instytut Badań Literackich PAN
ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa
Bank Gospodarstwa Krajowego
PL 75 1130 1017 0020 1466 2720 0049
4. Program i wykładowcy
|
L.p. |
NAZWA PRZEDMIOTU |
Ilość godzin |
|
|
KORZYSTANIE ZE ŹRÓDEŁ ARCHIWALNYCH w tworzeniu krótkich form filmowych. Selekcja materiału - prof. Krzysztof Bracha |
8 |
|
|
HISTORIA KINA Z ELEMENTAMI HISTORII SCENARIUSZA FILMOWEGO - prof. Piotr Kletowski |
12 |
|
|
Historia literatury w kinie |
12 |
|
|
POLSKIE KINO HISTORYCZNE - prof. Piotr Kletowski |
4 |
|
|
KINO HISTORYCZNE ZA GRANICĄ - prof. Piotr Kletowski |
4 |
|
|
PLANY FILMOWE, ORGANIZACJA PLANU FILMOWEGO - Krzysztof Dziewięcki |
4 |
|
|
DŹWIĘK W FILMIE - Paweł Piotrowski |
4 |
|
|
WSPÓŁPRACA NA PLANIE FILMOWYM - Sławomir Mazur, Krzysztof Dziewięcki |
4 |
|
|
BUDOWA SCENARIUSZA zajęcia praktyczne - Sławomir Mazur |
4 |
|
|
ORGANIZACJA PRODUKCJI - Tomasz Skrzyniarz |
4 |
|
|
PODSTAWY MONTAŻU FILMOWEGO - Daniel Mazur |
8 |
|
|
PROSTE PROGRAMY DO MONTAŻU FILMÓW EDUKACYJNYCH NA MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE I KANAŁY NADAWCZE - Aleksandra Żaczek |
4 |
|
|
AI W FILMIE Daniel Mazur |
4 |
|
|
KRÓTKIE FORMY EDUKACYJNE w perspektywie historycznej |
4 |
|
|
PRAWO AUTORSKIE W PRODUKCJI KRÓTKICH FORM FILMOWYCH – Mecenas Mariusz Klink |
4 |
|
|
SMARTFON NARZĘDZIEM TWÓRCY - Aleksandra Żaczek |
4 |
|
|
RETORYKA EDUKACYJNA |
4 |
|
|
KRYTYKA I PUBLICYSTYKA FILMOWA - Piotr Kletkowski |
4 |
|
|
MIĘDZY TWÓRCĄ A ODBIORCĄ. DOSTOSOWANIE TREŚCI FILMOWYCH DO AUDYTORIUM - Sławomir Mazur |
4 |
5. Kontakt
Pytania dotyczące rekrutacji prosimy kierować na adres:
Tel. 605-316-757 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-16.00
6. Informacje szczegółowe
Cel kursu:
Nauka tworzenia krótkich form filmowych o charakterze edukacyjnym dotyczących problematyki historycznej oraz szeroko pojętego dziedzictwa kulturowego. Kurs łączy kilka płaszczyzny niezbędnej wiedzy między teorią a praktyką: umiejętność prowadzenia kwerendy źródłowej (poszukiwanie materiałów archiwalnych), historii filmu dokumentalnego, organizacja planu filmowego, język i forma przekazu treści do audytorium, technika i narzędzia filmowca.
Specyfika kursu:
Program kursu jest skoncentrowany na produkcji krótkometrażowych form filmowych edukacyjnych o tematyce historycznej, kulturowej, literackiej dla szerokiego odbiorcy przy pomocy nowoczesnych narzędzi i adekwatnych metod przekazu z uwzględnieniem charakterystyki audytorium oraz z wykorzystaniem narzędzi profesjonalnych oraz ogólnodostępnych.
7. Kierownik kursu prof. dr hab. Krzysztof Bracha
Prof. dr hab. Krzysztof Bracha. Historyk mediewista, pracował w Instytucie Historii UJK; w latach 2008-2018 r.: profesor nzw. w Instytucie Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk w Warszawie w Zakładzie Badań Źródłoznawczych i Edytorstwa; obecnie kierownik Pracowni Literatury Średniowiecza IBL PAN w Warszawie.
Zainteresowania badawcze: Kultura europejskiego średniowiecza; religijność popularna polskiego i europejskiego średniowiecza (kulty pątnicze, przesądy, wierzenia słowiańskie, łacińskie piśmiennictwo pastoralne); inkwizycja w Heidelbergu w późnym średniowieczu; kaznodziejstwo łacińskie późnego średniowiecza; dziedzictwo kulturowe opactwa benedyktynów na Łyścu (Świętym Krzyżu) w średniowieczu; edytorstwo łacińskiego piśmiennictwa pastoralnego późnego średniowiecza.
Stypendysta naukowy w Heidelbergu, Moguncji, Würzburgu, Rzymie, Paryżu i Pradze. Corresponding Fellow Centre for Medieval Studies w Pradze. Kierownik grantu międzynarodowego polsko-czeskiego NCN „Weave-Unisono” na lata 2022-2025. Autor 7 monografii autorskich oraz ponad 200 publikacji naukowych. Członek zespołu doradczego MEiN: Społeczna Odpowiedzialność Nauki.
Współautor, konsultant i porowadzący na wizji serialu dokumentalnego emitowanego w TVP Kielce, TVP Historia: “Koło się kręci” (83 odcinki); “Tajemnice historii” (2 odcinki), “Kieleckie Westerplatte” (55 min. fabularyzowany dokument o udziale 4 PPLegionów w obronie Westerplatte), “Kazania w podróży” oraz wielu innych krótszych form dokumentów historycznych i programów telewizyjnych dla TVP Kielce, TVP Kultura, TVP Historia.