filozofka, tłumaczka, pisarka, członkini redakcji „Praktyki Teoretycznej”, publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Krytyce Politycznej” i „Czasie Kultury”. Autorka książek: „Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki” (2012), „Linie kobiecości. Jak różnica płciowa przekształciła literaturę i filozofię?” (Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, 2016), „Życie, które mówi. Nowoczesna wspólnota i zwierzęta” (Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, 2017) i „O pochodzeniu rodziny” (Wydawnictwo WBPiCAK, 2018). Teksty literackie publikowała w „Czasie Kultury”, „Wakacie” i „FA-arcie”.
Socjolożka i badaczka społeczna, doktorka nauk socjologicznych, adiunktka na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS. Swoją rozprawę doktorską, obronioną na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, poświęciła problematyce relacji między rodzeństwem w toku życia. Specjalizuje się w obszarze metodologii badań społecznych, teorii i filozofii społecznej, etyki badań, nierówności społecznych, socjologii płci, socjologii struktury społecznej i socjologii życia rodzinnego. Autorka artykułów naukowych publikowanych w polskich i międzynarodowych czasopismach naukowych.
adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktor nauk humanistycznych. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i podyplomowych studiów z zakresu Gender w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.Autorka książek monograficznych: Muszę się odrodzić. Inne spotkania z dramatami Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz Samoprezentacje. Sade i Witkacy.Zajmowała się teatrem i dramatem XX wieku, głównie dramaturgią Stanisława Ignacego Witkiewicza, teatrem Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora. Była autorką projektu badawczego Biografie w teatrze, w ramach programu Kto inspiruje? Tadeusz Kantor realizowanego przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. W Cricotece prowadziła też cykliczne warsztaty poświęcone twórczości Tadeusza Kantora. Współpracowała z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie prowadziła seminaria w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań („Grotowski i anarchia myślenia”, „Teatr agonu i możliwych przyszłości”) i uczestniczyła w licznych konferencjach. Naukowo i dydaktycznie współpracowała także z Akademią Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, z Domem Spotkań z Historią w Warszawie, wrocławskim Teatrem Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Teatrem Polskim w Bydgoszczy (udział w projekcie naukowym „Archiwum (polskiej) nowoczesności, wykłady, udział w debatach), z Biennale Warszawa (udział w projekcie naukowym „Humanistyka przyszłości”), z Instytucją Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów (prowadzenie warsztatów w ramach Katowickiej Rundy Teatralnej), z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (warsztaty naukowe, wykłady w ramach projektu „Filozofie teatru”, autorska konferencja „Nie może tak zostać! Polski punk”, udział w licznych panelach, debatach i konferencjach, cykl autorskich wykładów „Partycypacje, emancypacje, transformacje. Teatr intelektualnej wspólnoty”), z Muzeum Sztuki w Łodzi, z Narodowym Teatrem Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Była uczestniczką grantu badawczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Polska dramatyczna. Ustanawianie i negocjowanie wspólnoty w dramacie polskim po 1765 roku”, w ramach którego napisała cztery teksty naukowe, brała udział w konferencjach w Krakowie i Warszawie, zajmowała się organizacją konferencji naukowej „Polska dramatyczna 2. Dramat i dramatyzacje w XVIII i XIX wieku”. Laureatka konkursu wydawniczego organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Zajmuje się zagadnieniami performatywności zjawisk kultury, polskiej kontrkultury i kultury potransformacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych. Interesują ją związki pomiędzy sztuką, polityką i przestrzenią społeczną. Publikowała w „Dialogu”, „Didaskaliach”, „Performerze”, „Polish Theatre Journal”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej”, „Kontekstach”, „Porównaniach”, „Tekstach Drugich”, w wielu pracach zbiorowych polskich i zagranicznych.Aktualnie przygotowuje autorską monografię „Nieudane emancypacje. Polski montaż kulturowy lat 90.”.
Magistra filozofii (IF UW) i kulturoznawstwa (OSA UW), doktorka kulturoznawstwa („Artes Liberales” UW), absolwentka Gender Studies IBL PAN. Asystentka w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW, gdzie uczy gender studies, analizy dyskursu oraz metodologii badań kulturowych. Naukowo zajmuje się płcią i seksualnością w czasach transformacji ustrojowej. Publikowała m.in. w Central Europe i Sexualities; współpracuje nad polskim przekładem Bodies that Matter Judith Butler.
Radczyni prawna, prezeska organizacji pozarządowej Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego. Certyfikowana trenerka antydyskryminacyjna oraz trenerka Programu Human Rights Education for Legal Professionals Rady Europy. Współautorka m.in. książki „Dyskryminacja i mobbing w zatrudnieniu” C.H. Beck, 2010 r. oraz Komentarza do Ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania, Wolters Kluwer, 2016. Nominowana do nagrody Profesjonaliści Forbesa 2013. Od 2016 r. członkini Komisji Prawa Człowieka przy Krajowej Radzie Radców Prawnych. W 2018 r. laureatka nagród – I wyróżnienie w konkursie „Prawnik Pro Bono 2017” organizowanym przez Centrum Pro bono i Tygodnik Rzeczpospolita, oraz „Złotego Paragrafu dla najlepszego Radcy Prawnego 2017” Dziennika Gazeta Prawna.
Ekspertka ds. praw kobiet i gender mainstreaming, szczególnie w regionie Europy Wschodniej. W latach 1997-2001 była dyrektorką Ośrodka informacji Środowisk Kobiecych (OŚKa) w Warszawie.
Następnie (2002-2008) pracowała jako ekspertka ds. zwalczania handlu ludźmi dla Biura Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka (OHCHR) w Bośni i Hercegowinie oraz jako specjalna doradczyni kilku agencji ONZ i międzynarodowych, w tym UNICEF, OBWE i UNDP.
W latach 2008-2009 została Regionalną Doradczynią ds. Równości Płci w Regionalnym Biurze UNDP w Bratysławie, gdzie była odpowiedzialna za programy równouprawnienia płci oraz za rozwój strategii gender mainstreaming w regionie.
W latach Od 2010-2022 pracowała jako Senior Gender Mainstreaming Expert w Europejskim Instytucie ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE), gdzie odpowiadała za program gender mainstreaming mający na celu wspieranie pracowników instytucji UE i organów rządowych UE-28 w integracji perspektywy płci do polityk Unii Europejskiej i krajów członkowskich.
autorka projektów wokół polskiej i wschodnioeuropejskiej kultury współczesnej, kuratorka. Pracowała na stanowiskach dyrektorskich w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych w Instytutach Polskich w Kijowie (2008-2014)i w Sankt-Petersburgu (2015-2018), Wykładała w Instytucie Kultury Polskiej UW (2007-2008), w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk (2019-2020), redaktorka pisma o sztuce współczesnej „Sekcja” (2004-2008) i numerów tematycznych wschodnioeuropejskich pism literackich „Krytyka”(UA), „Ruś Kijowska” (UA), „Ukrainskij Tyżdeń” (UA), „Zviezda” (RU) publikowała m.in. w „New Eastern Europe”, „Nowa Europa Wschodnia”, „Czas kultury”, „Czas Literatury”, „Herito” , „Blok”, „Szum”, „Tygodnik Powszechny” oraz w książkach i katalogach m.in. Pawleński , wyd. Krytyka Polityczna; Revolutionary Experimental Space, wyd. Kunsteditionen, Vlada Ralko, Widmo wolności. Wersja i Mykola Ridnyj, Wilk w worku, wyd. Galeria Arsenał Białystok.
Urodzona w 1980 roku w Poznaniu, studia – filologię polską, socjologię oraz podyplomowe studium kształcenia tłumaczy – ukończyła na Uniwersytecie Warszawskim. Tu także obroniła doktorat (2007) oraz uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (2017). Laureatka programu „Zostańcie z nami” Fundacji Tygodnika „Polityka”, stypendium dla wybitnych młodych naukowców MNiSW, Fulbright Senior Award oraz stypendium Fundacji Aleksandra von Humboldta. Autorka m.in. monografii Maria Konopnicka. Lustra i symptomy (2011) oraz Emisariusze Freuda. Transfer kulturowy psychoanalizy do polskich sfer inteligenckich przed drugą wojną światową (2016).
historyczka literatury, krytyczka literacka, wykładowczyni gender studies, absolwentka Wydziału Polonistyki UW oraz Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN. Uzyskała stopień doktora w 2008 roku na podstawie rozprawy Problem religii w polskich dziennikach intymnych: Stanisław Brzozowski, Karol Ludwik Koniński, Henryk Elzenberg napisanej pod kierunkiem prof. Marii Janion. Członkini interdyscyplinarnego zespołu Archiwum Kobiet w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, od 2015 roku adiunkt w IBL PAN. Autorka wielu recenzji w „Nowych Książkach” (od 2010 roku do dziś), „Res Publice Nowej” (w latach 1998-2007) oraz „Bez Dogmatu (w latach 1997-2010). Członkini zespołu redakcyjnego serii wydawniczej „Lupa Obscura” W Wydawnictwie IBL PAN (od 2012 roku ukazało się około 15 pozycji serii obejmujących polskie prace naukowe z zakresu historii literatury kobiet itp.) oraz zespołu redakcyjnego „Archiwum Kobiet” – serii edycji naukowych niepublikowanych dokumentów osobistych.
Główne kierunki jej zainteresowań naukowych to krytyka feministyczna, autobiografistyka, twórczość George Sand i jej polska recepcja oraz feministyczne religioznawstwo.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW i Gender Studies UW, radczyni prawna. Rozprawę doktorską na temat związków partnerskich w Europie oraz sytuacji prawnej osób żyjących w związkach nieformalnych w Polsce obroniła w Instytucie Nauk Prawnych PAN. Autorka szeregu publikacji na temat sytuacji prawnej związków jednopłciowych. Współpracowała z HFPCz przy realizacji programu spraw precedensowych, doradza organizacjom pozarządowym zajmującymi się kwestiami równościowymi. Prowadzi kancelarię radcowską w Warszawie.
Jest ekonomistką, zajmującą się rolą kobiet w gospodarce i włączeniem perspektywy płci do polityki ekonomicznej. Pracowała w Szkole Głównej Handlowej, w Instytucie Gospodarki Światowej, i w systemie ONZ w Nowym Jorku, w zespole Human Development Report, a także w Genewie, gdzie prowadziła program Women and Economy i odpowiadała za przeglądy Beijing +5 i Beijing +10 w 57 krajach członkowskich Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Wykładała na Uniwersytecie Georgetown w Waszyngtonie jako Visiting Professor. Jest w Zarządzie Stowarzyszenia Kongres Kobiet i prowadzi Międzynarodowe Forum Kobiet Nauki i Biznesu przy SGH. Dr Rumińska-Zimny jest też ekspertką Europejskiego Instytutu Równości EIGE, Komisji Europejskiej i Parlamentu oraz autorką raportów i publikacji akademickich w języku angielskim i polskim. Jej teksty i wywiady z nią ukazały się m. in. w Forbes Women, Rzeczpospolitej i Pulsie Biznesu.
Historyczka idei, historyczka literatury XIX i XX w. Jest kierowniczką Zespołu Archiwum Kobiet IBL PAN oraz studiów podyplomowych Gender Studies IBL PAN i Studiów Polsko-Żydowskich IBL PAN.
Dr hab. Pracuje jako profesor w Instytucie Historii PAN. Zainteresowania: historia społeczna XIX i XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem problematyki gender oraz społecznych aspektów I wojny światowej. Publikacje: „Rodzice, dzieci, dziadkowie…. Wielkomiejska rodzina inteligencka w Polsce 1918-1939”, Warszawa 2003; „Śmierć – wygnanie – głód w dokumentach osobistych. Ziemie polskie w latach Wielkiej Wojny 1914-1918”, Warszawa 2015 oraz artykuły w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych m.in. w serii „Kobieta i…..”.
Historyczka, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN. Autorka książki „Opowieści o trudach życia. Narracje zwierzeniowe w popularnej prasie kobiecej XX w.”, (Warszawa 2010), redaktorka i współautorka tomów: „Kultura popularna w Polsce 1944-1989. Problemy i perspektywy badawcze” (Warszawa 2012), „Kultura popularna w Polsce 1944-1989. Między projektem ideologicznym a kontestacją” (Warszawa 2015) oraz „Kobiety w Polsce 1945-1989. Nowoczesność, równouprawnienie, komunizm” (Warszawa 2020).
Główny kierunek zainteresowań badawczych: historia społeczna Polski okresu 1944/45-1989, ze szczególnym uwzględnieniem historii kobiet, historia codzienności, analiza dyskursów popularnych, zwłaszcza prasowych i poradnikowych.
literaturoznawczyni, adiunktka w Instytucie Literaturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół literatury oraz współczesnych teorii feministycznych, a w szczególności wokół filozofii Luce Irigaray, w której seminariach uczestniczyła i której poświęciła rozprawę doktorską pisaną pod opieką prof. dr hab. Krystyny Kłosińskiej. Autorka monografii „Poetyka rozkwitania. Różnica płciowa w filozofii Luce Irigaray” (Warszawa 2018), współredaktorka tomów: „Dyskursy gościnności. Etyka współbycia w perspektywie późnej nowoczesności” (Warszawa 2018) oraz „Płeć awangardy (Katowice 2019). Od 2014 roku współpracuje z prof. Luce Irigaray oraz prowadzi stronę internetową filozofki: workingwithluceirigaray.com. Tłumaczyła teksty Luce Irigaray na język polski. Publikowała m.in. na łamach „Pamiętnika Literackiego”, „Czasu Kultury”, „Praktyki Teoretycznej”, „Wielogłosu” i „Śląskich Studiów Polonistycznych”. Członkini redakcji „Praktyki Teoretycznej” i „Śląskich Studiów Polonistycznych”.
Dr Alicja Urbanik-Kopeć – adiunkt w Instytucie Historii Nauki, kulturoznawczyni, anglistka. Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej i Instytutu Anglistyki w ramach MISH UW. Zajmuje się historią kultury XIX wieku. Interesuje ją, co dla ówczesnych znaczyła nowoczesność. Pisze o spirytyzmie, wynalazkach, emancypacji i klasie robotniczej. Autorka książek „Anioł w domu, mrówka w fabryce” (o robotnicach fabrycznych) oraz „Instrukcja nadużycia” (o służbie domowej).
Doktora, badaczka społeczna na Wydziale Socjologii UW, autorka tekstów o przemianach życia rodzinnego, intymności i wzorców płci w migracjach oraz w społecznościach wiejskich. Autorka książki „Matka Polka na odległość”, współautorka monografii „Poza granicami: płeć społeczno-kulturowa w katolickich organizacjach migracyjnych”.
Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i Gender Studies IBL PAN, doktorantka w Instytucie Badań Literackich PAN. Przygotowuje pracę o polskiej prozie powojennej w perspektywie badań nad męskością. Współredaktorka m.in. publikacji: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (2014), …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon. Współpracowniczka Zespołu Archiwum Kobiet IBL PAN. Koordynatorka studiów podyplomowych Gender Studies IBL PAN.
polska poetka, krytyczka literacka, pisarka i publicystka. Mieszka we Wrocławiu.Felietonistka „Przeglądu” i „Rymsa”. Jej wiersze przełożono na piętnaście obcych języków. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY (otrzymała wyróżnienie IBBY za książkę „Nikt nas nie upomni”). Laureatka nagrody Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Współpracowała m.in. z „Gazetą Wyborczą”, „Przekrojem”, „Bluszczem” i portalem Polskiego Radia. Prowadziła programy poświęcone książkom w TVP1 (Hurtownia książek 2009–2011) i w TVP Kultura. W 2008 przewodnicząca jury XIV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jacka Bierezina. Autorka performance, wystawianych m.in. w CSW, łódzkiej galerii Manhattan, wrocławskiej galerii Entropia czy bydgoskim „Mózgu”. Wicenaczelna literackiego magazynu „Chimera”, członkini zespołu programowego Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania, redaktorka Laboratorium Opowieści. Stypendystka Literarisches Colloquium Berlin (2018).