dr, specjalista badawczo-techniczny
Zespół Edytorstwa Krytycznego Tekstów Dawnych
kierowniczka organizacyjna Olimpiady Literatury i Języka Polskiego
kierowniczka organizacyjna Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych
Email:
Główne kierunki zainteresowań naukowych:
-
Współczesna edukacja, w szczególności w ujęciu holistycznym.
-
Literatura dla dzieci i młodzieży.
-
Problematyka edukacji pozaszkolnej, tzw. edukacji domowej oraz innych, alternatywnych form edukacji.
-
Edukacja cyfrowa, w tym higiena cyfrowa i cyfrowy dobrostan.
-
Kompetencje kluczowe, w tym krytyczne myślenie, komunikacja, kooperacja i kreatywność.
Wybrane publikacje
rozprawy i artykuły:
Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych - klucz otwierający drzwi do polonistycznej wspólnoty, w: Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej, t.1, W poszukiwaniu pierwszego języka, Rozdział książki, (2024).
Olimpiada Literatury i Języka Polskiego w warunkach pandemii lekcją piśmienności (cyfrowej), w: Cieński, M., Garczarek, K. (red.). Polonistyka światowa: archiwa i współczesność, tom 1: Archiwa. (2023).
Cyber-doświadczenia w pracy projektowej - perspektywa grupy edukacji pozaszkolnej. w: Cyfrowy tubylec w szkole diagnozy i otwarcia. T. 2, Nauczyciel a nowe technologie w szkole / redakcja naukowa Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. (2018)
Moc i nie moc szkoły jako istotne czynniki determinujące decyzję rodziców o edukacji pozaszkolnej dzieci - analiza wypowiedzi internautów. w: Zagrożenia w rozwoju dzieci i młodzieży. T. 1, Wyzwania i szanse edukacyjne / redakcja Andrzej Olubiński, Dorota Zaworska-Nikoniuk. (2017)
publikacje i materiały edukacyjno-szkoleniowe:
- 2024/2025 WIELOKROPKI. Mentoring. Dobrostan. Kompetencje. Środowisko. Projekt i program innowacji społecznej, realizowanej w ramach grantu POPOJUTRZE 3.0 – KSZTAŁCENIE. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz budżetu państwa, na podstawie umowy podpisanej z Instytucją Zarządzającą – Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej.
- 2024 Podręcznik facylitacji “Plac zabaw. Na drodze do partnerstwa” Scratch Education Collaborative
- 2024 Karty ról do podręcznika facylitacji “Plac zabaw. Na drodze do partnerstwa” Scratch Education Collaborative
- 2024 Scenariusze zajęć na temat “Jak nowe technologie wpływają na nas i nasze relacje z innymi?”, Human Interactivity and Language Lab, Uniwersytet Warszawski
- 2022/2024 Podręcznik: Od 4P do 4C, nowa metodyka na rzecz kluczowych kompetencji, Projekt “Od 4P do 4C – nowa metodyka na rzecz kluczowych kompetencji przyszłości” Numer projektu: 2021-2-PL01-KA220-SCH-000050877
- 2023 Przepis na Klub Młodego Programisty, publikacja na rzecz Ministerstwa Cyfryzacji (Obecnie KPRM)
- 2020 ZOBACZYĆ PROGRAMOWANIE. Poradnik metodyczny. Zaprogramuj przyszłość. Materiał wspierający zajęcia z podstaw programowania dla dzieci słyszących, niedosłyszących i niesłyszących. Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020.
- 2020 TIK w Edukacji : magazyn innowacyjnych nauczycieli i dyrektorów szkół., artykuł
- 2020 Pomocnik szkoleniowy. Zastanów się, zastosuj i zapamiętaj. FUNDACJA ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO. realizacja w ramach programu Lekcja: Enter. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. (Działanie 3.1 "Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych").
- 2014/2020 Lekcja:Enter „Nauczyciele Enter. (Nie tylko) cyfrowa (nie tylko) lekcja” 3.1 projekt „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” w Działaniu 3.1 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014/2020 (POPC)
- 2019 Program szkolenia „Młody e-lider” projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, III Oś, Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój na lata 20142020
- 2019 #SuperKoderzy Poszukiwacze skarbów programowanie na zajęciach z historii. Scenariusz cyklu zajęć z historii z elementami programowania realizowane w ramach programu #SuperKoderzy
- 2019 Well Connected. Założenia projektu i scenariusz szkolenia z zakresu budowania dobrych nawyków cyfrowych
- 2019 Muzeum Komunikacji w Warszawie. Przygotowanie projektu programu edukacyjnego i doradztwo merytoryczne
- 2018 SZTAFETA POMYSŁÓW I METOD. poradnik metodyczny. Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020.
- 2018 Lekcja:Enter 3.1 projekt „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” w Działaniu 3.1 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014/2020 (POPC)
- 2018 Cyfrowe Obywatelstwo, autorstwo materiałów edukacyjnych rozszerzających kurs Cyfrowe Obywatelstwo Google, skierowanych do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych
- 2018 Koncepcja oraz scenariusze szkoleń w ramach projektu realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji (MC) w partnerstwie z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową – Państwowym Instytutem Badawczym (NASKPIB) w Działaniu 3.4 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 20142020 (POPC)
- 2018 „Wykorzystanie narzędzi TIK w uczeniu się” Opracowanie treści merytorycznych szkoleń e-learningowych dla nauczycieli
- 2018 niePodręcznik Materiały z zakresu podstaw programowania dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
- 2018 Wartość dodana, współautorstwo materiałów edukacyjne z zakresu matematyki w korelacji międzyprzedmiotowej, z wykorzystaniem elementów Design Thinking. Publikacja w ramach międzynarodowego projektu realizowanego w ramach Erasmus+
- 2017 #dodaj1, czyli dodaj dziecko do swojej rodziny. W: Dobre praktyki antydyskryminacyjne nauczycieli i nauczycielek. Materiały Centrum Edukacji Obywatelskiej. Publikacja powstała w ramach programu CEO „Leaders of tolerance”
- 2017 Razem za horyzont. Autorski program nauczania bloku przedmiotów humanistyczno-przyrodniczych, opracowany dla uczniów realizujących obowiązek nauki w szkole podstawowej w toku indywidualnym.
- 2017 Dotta. Materiały z zakresu podstaw programowania dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
- 2016 IT w Edukacji : magazyn zaprogramowany dla nowoczesnej szkoły, artykuł
- 2016 Koduj z Klasą, współautorstwo materiałów edukacyjnych i szkoleniowych
- 2016 Mistrzowie Kodowania Junior dla Zdrowia. Scenariusze zajęć realizowane w ramach programu Mistrzowie Kodowania
- 2016 Razem z Mistrzami Kodowania Autorski program zajęć komputerowych opracowany w ramach pilotażowego wdrożenia programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne
- 2015 IT w Edukacji : magazyn zaprogramowany dla nowoczesnej szkoły, artykuł
- od 2013 do chwili obecnej - Szkoła z Klasą, trenerka, uczestniczka konferencji dla nauczycieli, mentorka nauczycieli uczestniczących w programie Szkoła z Klasą, a następnie jako koordynatorka moderatorek i moderatorów (w latach 2013-2015 jako program Szkołą z Klasą 2.0. CEO)
w przygotowaniu:
- Olimpiada Literatury i Języka Polskiego w latach 1971- 2021 – uwarunkowania, osiągnięcia, cyfrowe doświadczenia, perspektywy.
Udział w życiu naukowo-organizacyjnym, udział w projektach badawczych, pracach innych Zespołów
-
Członkini Komitetu Głównego i kierowniczka organizacyjna Olimpiady Literatury i Języka Polskiego (od 2020)
-
Członkini Komitetu Głównego i kierowniczka organizacyjna Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych (od 2020)
-
Interpretacje utworów literackich w Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego, Projekt z programu Nauka dla Społeczeństwa NdS-II/SP/0285/2023/01 (2024/2025)
-
Rozwijanie umiejętności wykrywania prób wizualnej manipulacji danymi na wykresach - perspektywa i doświadczenia nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, projekt realizowany z zespołem z Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych (2024/2025)
-
Liderka projektu innowacji społecznej, realizowanej w ramach grantu POPOJUTRZE 3.0 – KSZTAŁCENIE (FERS.05.01-IZ.00-0007/23) (2024/2025)
-
Data Augmentation for Detecting New Types of Misleading Data Visualizations, projekt realizowany z zespołem z Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych (2023/2024)
-
Członkini zespołu ekspertów opracowujących standardy kompetencji cyfrowych nauczycieli wychowania przedszkolnego w oparciu o wytyczne Komisji Europejskiej zawarte w Planie działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027 MEiN/MEN (2023/2024)
Biogramy i opracowania o Pracowniku:
Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa. Pedagożka (specjalizacja wczesna edukacja), certyfikowana tutorka, trenerka. Mentorka, moderatorka i koordynatorka w programach edukacyjnych. Autorka, współautorka lub recenzentka materiałów edukacyjnych. Wcześniej także nauczycielka matematyki i informatyki w szkole podstawowej i liceum (2018-2022). Doradca metodyczny, trenerka zakresu kompetencji kluczowych i kompetencji cyfrowych oraz dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli (2016-2024). Specjalistka: teoretyk i praktyk, koordynatorka i egzaminatorka w edukacji pozaszkolnej, tzw. domowej (od 2006).
Związana między innymi z grupami Microsoft Innovative Educatorów oraz MIE Expertów. Współpracowała lub wciąż współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Centralnym Domem Technologii, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Nowoczesna Polska, Fundacją Szkoła z Klasą, Fundacją Orange (#SuperKoderzy), Fundacją Centrum Cyfrowe i Koalicją Otwartej Edukacji. Trenerka w programie “Mistrzowie Kodowania”, Emisariuszka Bezpiecznego Internetu w programie “Cybernauci”. Członkini kapituły konkursu grantowego "Rosnę z matematyką" oraz ekspertka konkursu grantowego "Razem w Klasie". Współautorka akcji społecznej #ZadajęzSensem. W latach 2014-2019 członkini grupy Superbelfrzy RP.
Członkini Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog (od 2016).
Członkini Stowarzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych sTOP (od 2024).
Współzałożycielka kolektywu edukacyjnego hejo.edu.pl
Laureatka Listy 100 Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w latach 2019 i 2022
Za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2022)
wykształcenie
od 2024
Studia I stopnia (licencjat) na kierunku Psychologia (PRK VII)
2018-2023
Interdyscyplinarne studia doktoranckie Humanistyka Cyfrowa
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwo (PRK VIII)
2018/2019
Studia podyplomowe: Nauczanie matematyki (60 ECTS)
Studia podyplomowe: Nauczyciel informatyki (90 ECTS)
1996-2000
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,
Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego
kierunek pedagogika, specjalność wczesna edukacja, indywidualny tok i program studiów magister pedagogiki wczesnoszkolnej (PRK VII)