plen

dr, adiunkt

Pracowni Poetyki Teoretycznej i Semiotyki Kultury

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Główne kierunki zainteresowań naukowych:

  • Teoria literatury,
  • poetyka i teoria tekstu fotoliterackiego,
  • teoria i filozofia fotografii,
  • estetyka,
  • historia i teoria sztuki,
  • filozofia i antropologia obrazu,
  • semiotyka kultury,
  • pogranicza kultur, sztuk i mediów.


Wybrane publikacje

książki, monografie naukowe

  • Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2016.

rozprawy i artykuły naukowe

  • „(…) testament zapisany na zdjęciu: oto tak wszystko powinno wyglądać”. Fotografia między narracją o katastrofie a katastrofą narracji – na przykładzie opowiadania Savyon Liebrecht „Album mamy”, „Załącznik Kulturoznawczy” 2024/11
  • Dwaj ludzie z lustrem. Metafory fotografii i fotograficzne motywy w etiudach Romana Polańskiego, „Załącznik Kulturoznawczy” 2023/10
  • Więcej świata, więcej słów. Fotografia jako źródło deformacji rzeczywistości na przykładzie opowiadania „Album” Virgilia Piñery, [w:] Powiększenie i intensyfikacja w kulturze, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2022
  • „Ty jesteś taki sam, tylko…”. Odbicie, podwojenie i ich fotograficzne konteksty w strukturze filmu „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego, [w:] Nóż w wodzie non stop. W 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, I. Tomczyk-Jarzyna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2022
  • „Materials derived from recovery, or those threads that are unpicked”. Threads in the works of Małgorzata Dmitruk, [in:] Recycling in Literature and Culture, red. T. Dobrzyńska, R. Kuncheva, Centrum Wydawnicze „Bojan Pieniew”, Sofia 2021
  • Między znakami, [w:] Wiek teorii. Sto lat nowoczesnego literaturoznawstwa polskiego, red. D. Ulicka, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2020 (publikacja w ramach grantu NCN 2014/13/B/HS2/00310, realizowanego na Wydziale Polonistyki UW, kierownik grantu: prof. dr hab. D. Ulicka)
  • Między znakami (antologia), [w:] Wiek teorii. Sto lat nowoczesnego literaturoznawstwa polskiego. Antologia 2, red. D. Ulicka, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2020 (publikacja w ramach grantu NCN 2014/13/B/HS2/00310, realizowanego na Wydziale Polonistyki UW, kierownik grantu: prof. dr hab. D. Ulicka)
  • „Białostocczyzna to moja baćkauszczyna”. O sztuce Małgorzaty Dmitruk, [w:] Język, literatura i kultura Białorusi na przestrzeni wieków, red. M. Chaustowicz, R. Kaleta, Katedra Białorutenistyki UW, Warszawa 2020
  • Sceniczność fotografii. Spektakl „Album Karla Höckera” teatru Trans-Atlantyk jako teatralna adaptacja kolekcji zdjęć, „Załącznik Kulturoznawczy” 2020/7
  • „Wszyscy wyszliśmy z wody”, „Załącznik Kulturoznawczy” 2019/6
  • I think I will die”, „Załącznik Kulturoznawczy” (English edition) 2019/2
  • „(...) miał dar przepowiadania nagłej śmierci, widział ją nie na twarzach fotografowanych, ale na ich podobiznach”. Nie-widok cudzego cierpienia i jego fotograficzno-literackie konceptualizacje, [w:] Fotoesej 2, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, P. Jakubowski, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019
  • „Someone’s bringing us to a standstill, to make a silly picture”. From one picture to another – between things: motion, immobility, illusion, and photography in Wiesław Myśliwski’s novel „Widnokrąg”, [in:] The Thing. Conceptual and Cultural Aspects, red. T. Dobrzyńska, R. Kuncheva, IBL PAN, IL BAN, Centrum Wydawnicze „Bojan Pieniew”, Sofia 2018
  • Wincenty Cesluk-Grajewski, Magdalena Szczypiorska-Chrzanowska, „Bo co to znaczy, rozumieć?”. Teatr życia, teatr śmierci: opowiastki Jana Kotta, [w:] Literaturoznawca literatem, czyli rzecz o akademii i kreatywnym pisaniu, red. Ludmiła Gruszewska-Blaim, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018
  • „The photographic look has something paradoxical about it which is sometimes to be met with in life”. Literary Text and Other Worlds: The Case of Photography, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2017/2
  • „The people were different from those I had seen in my life and their life was different”. On Melchior Wańkowicz's photo-literary travel narratives on the example of his reportages from „The Rabbit and the Oceans”, [in:] Iskusstvo i iskusstvovedenie. Teoria i praktika, t. XV, red. Magdalena Zaorska, Kemerovo State Institute of Culture and the Arts, Kemerovo 2017
  • „Myślę, że umrę”, „Załącznik Kulturoznawczy” 2016/3
  • Ikona, fotografia i nić. Pogranicza obrazów, sztuk i kultur w twórczości Małgorzaty Dmitruk, [w:] Na pograniczach. W kręgu historii, sztuki i mediów, red. A. Chudzik, R. Lipelt, Seria: Na Pograniczach Kultur i Narodów, tom V, PWSZ im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok 2016
  • „Gdyby to był tylko głos nieba i chmur”. O (nie)banalności tła. Z fotograficznego albumu Karla Höckera, „Narracje o Zagładzie” 2016/2
  • „Byłoby zbrodnią pozwolić utonąć osłu, który mówi”. Magia retuszu, czar montażu w „Przygodach Narizinii czyli Zadartego Noska” Monteira Lobata, [w:] Bajka, baśń, legenda i mit w naukowych opracowaniach, red. A. Grabowski, M. Zaorska, WH UWM, Katedra UNESCO UWM, Centrum Badań Społecznych UWM, Olsztyn 2016
  • „... again the same grey doll, with its eyes averted”. Photography, identity, and difference in Ivan Turgenev’s „Clara Militch”, [in:] Resemblance and Difference. The Problem of Identity, T. Dobrzyńska, R. Kuncheva (eds.), IBL PAN, IL BAN, Centrum Wydawnicze „Bojan Pieniew” Sofia 2015
  • „W nieprzewidzianym jedyna nadzieja” (Jerzy Olek, Moja droga do bezwymiaru; Umożliwianie niemożliwemu; 7od/za/słon iluzji), „Twórczość” 2014/12
  • Między negatywem a zdjęciem. Fotograficzna stykówka: siatka, sekwencja, ten kadr,  [w:] Znakowe wartości kultury, red. Z. Kloch, M. Kaźmierczak, Ł. Grützmacher, WUW, Warszawa 2014 (publikacja w ramach grantu NPRH 11H11 020280, moduł 1.1, realizowanego w zespole Laboratorium Semiotycznego IBI Artes Liberales UW, kierownik grantu: prof. dr hab. Z. Kloch)
  • Ciemnia fotograficzna. Od śladów na piasku Timothy'ego O'Sullivana do „Skrzynki” Güntera Grassa, „Pamiętnik Literacki” 2014/3
  • „Panny Petrozolinówny w powiecie nieświeskim, na tle znaków granicznych”. Foto-geo-grafia, czyli o zdjęciach w kresowych reportażach Melchiora Wańkowicza, [w:] Mapy świata, mapy ciała. Geografia i cielesność w literaturze, red. A. Jastrzębska, Wydawnictwo Libron, Kraków 2014
  • Z głową w chmurach. Baśniowe narracje w fotografii współczesnej, na przykładzie cyklu Roberta i Shany ParkeHarrisonów „The Architect's Brother”, [w:] Baśń we współczesnej kulturze, t. 1, Literatura – sztuka – kultura masowa: niewyczerpana moc baśni, red. K. Ćwiklak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
  • „Ta sama szara lalka patrząca w bok”. Fotografia, podobieństwo i różnica w „Klarze Milicz” Iwana Turgieniewa, „Teksty Drugie” 2013/4
  • „Dorosłość z niedorosłością toczy w nas bój, niczym w książkach Gombrowicza”. Między Piotrusiem Panem a Benjaminem Buttonem, czyli starość i starzenie się w fotografii i języku przekazu medialnego, [w:] Współczesne media. Język mediów, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013
  • „Nikły ślad stopy na weneckich kamieniach”. Fotografia jako podróż pamięci w „Koronkach weneckich II” Jarosława Iwaszkiewicza, „Radomskie Monografie Filologiczne” 2013/2–3
  • „Dotknąć ich świata” – mitopoetycka czasoprzestrzeń żydowskiego Zamościa w „Zdjęciach ze starego, zniszczonego albumu 19001942” Judy Aizen i w „Zagładzie” Piotra Szewca, [w:] Żydzi w Zamościu i na Zamojszczyźnie. Historia – kultura – literatura, red. W. Litwin, M. Szabłowska-Zaremba, S. Żurek, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2012
  • Negatyw. Inwersja fotograficzna jako model, technika, metafora, „Twórczość” 2012/4
  • Jak sfotografować krasnoludka, czyli bajka w fotografii i fotografia w bajce – od elfów sir Arthura Conan Doyle’a do „Kopciuszka” Annie Leibovitz, [w:] Bajkowe inspiracje literaturoznawców i kulturoznawców 2, red. M. Zaorska, A. Grabowski, wyd. Katedra UNESCO Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012
  • „Jak przetrwać stalinizm nie ubłociwszy kaloszy i nie przestając jeść ryby dwoma widelcami”. O „Szpetnych czterdziestoletnich” Agnieszki Osieckiej, [w:] Polityczność literatury. Polityczność literaturoznawstwa. Gramatyka sprzeciwu, red. J. Olejniczak, R. Knapek, M. Szumna, wyd. PARA, Katowice 2012
  • Potwór w pułapce kadru. Diane Arbus fotografuje świat, [w:] Potwory – hybrydy – mutanty – pogranicza ludzkiej natury, red. R. Koziołek, M. Marcela, O. Knapek, J. Soćko, Wydawnictwo FA-art, Uniwersytet Śląski, Katowice 2012
  • „Unlike in the mirror”. Photography between (self-)seeing and (self-)knowledge, [in:] Vision and Cognition. Literary, Linguistic and Cultural Aspects, T. Dobrzyńska, R. Kuncheva (eds.), IBL PAN, IL BAN, Centrum Wydawnicze „Bojan Pieniew” Sofia 2011
  • Uobecnić nieobecne. O „Śladach obecności”, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie Naukowe Artystyczne” 2011/3
  • „Fotografia powstrzymała ich przy życiu”. Niesamowite w narracjach o 11. września, [w:] Fantazmaty i fetysze w literaturze polskiej XX (i XXI) wieku, red. J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2011
  • Świat podejrzany. Fotograficzne epifanie, „Kwartalnik LiteRacje” 2010/2

w przygotowaniu:

  • Blask odbicia. Fotoliteratura: motywy, modele, metafory, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2025
  • „On i zarazem nie on”. Kontrast i analogia w fotografii: negatyw/pozytyw („Fotografia i filozofia” Augusta Strindberga), portret zdeformowany („Śmierć Fotografa” Henninga Mankella), album jako konstrukcja fikcyjnej tożsamości („Piaskowa Góra” Joanny Bator), [w:] Kontrast i analogia w kulturze, red. A. Smaga, Wydawnictwo Naukowe UKSW, w druku (2025)
  • „(…) utkwić oczy w czarnym oknie”. Co widać i czego nie widać – konstrukcja obrazów w opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza „Wieczór u Abdona” oraz w jego filmowej i scenicznej adaptacji, [w:] Iwaszkiewicz. Recepcja, interpretacja, adaptacja, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wydawnictwo Naukowe UKSW, w druku (2025)


Udział w życiu naukowo-organizacyjnym

  • 2015–2020 – udział w grancie „Wiek teorii. Sto lat polskiej myśli teoretycznoliterackiej” (NCN 2014/13/B/HS2/00310) realizowanym na Wydziale Polonistyki UW (kierownik grantu: prof. dr hab. Danuta Ulicka)
  • 2012–2015 – udział w grancie „Znakowe wartości kultury. Aspekty historyczne, tożsamość i zmiana” (NPRH 11H11 020280, moduł 1.1), realizowanym w zespole Laboratorium Semiotycznego IBI Artes Liberales UW (kierownik grantu: prof. dr hab. Zbigniew Kloch)
  • 2016 – Nagroda Rektora UW, indywidualna, III stopnia (za książkę doktorską „Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż”, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2016)
  • 2014 – pierwsza nagroda w Konkursie im. Inki Brodzkiej-Wald na najlepszą pracę doktorską dotyczącą współczesności, za pracę doktorską „Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż”

wybrane konferencje

  • „Pamiętam, kiedy zrobiono to zdjęcie, ale nie miałam pojęcia, że…”. Metafory fotografii i  fotograficzne motywy w intrydze kryminalnej, Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Teksty. Wiry i przepływy. Profesorowi Janowi Kordysowi w 70-lecie urodzin”, Pracownia Poetyki Teoretycznej i Semiotyki Kultury, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, 9 grudnia 2024
  • „A ja postanowiłem być zadowolony ze starości”. Starość i opowieść: pamięć, narracja, fotografia, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „To nie jest świat dla starych ludzi? Starość jako wartość”, Redakcja czasopisma naukowego „Załącznik Kulturoznawczy”, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów UKSW, Warszawa, 19 czerwca 2024
  • „Coś, co płynie jak czas”. Fotograf Adama Wodnickiego i metafory fotografii, Jubileuszowa Konferencja Naukowa „Metamorfozy. Poetyka, natura, znak. Profesor Teresie Dobrzyńskiej w 55-lecie debiutu naukowego”, Pracownia Poetyki Teoretycznej i Semiotyki Kultury, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, 11 grudnia 2023
  • „(…) utkwić oczy w czarnym oknie”. Co widać i czego nie widać – konstrukcja obrazów w opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza „Wieczór u Abdona” oraz w jego filmowej i scenicznej adaptacji. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Iwaszkiewicz – recepcja, interpretacja, adaptacja”, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 24 listopada 2023
  • „Zdaje mi się, że pamiętam, jak mnie kąpał w pomarańczowej wanience”. Kategoria męskości w przekazie transgeneracyjnym na przykładzie wieloautorskiego tomu opowiadań „Ojciec”. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Męskość: literatura, sztuka, popkultura”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Przeciwdziałania Wykluczeniom, Toruń, 26 maja 2023
  • „Testament zapisany na zdjęciu: oto tak wszystko powinno wyglądać”. Fotografia między narracją o katastrofie a katastrofą narracji – na przykładzie opowiadania Savyon Liebrecht „Album mamy”. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Artystyczne refleksy Zagłady. Miedzy poetyką wyciszenia a poetyką kiczu”, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów UKSW, Warszawa, 23 września 2023
  • „On i zarazem nie on”. Kontrast i analogia w obrazie fotograficznym (od „Fotografii i Filozofii” Augusta Strindberga do „Śmierci fotografa” Henninga Mankella). Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kontrast i analogia w kulturze”, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów UKSW, Warszawa, 24–25 marca 2022
  • Dwaj ludzie z lustrem. Metafory fotografii i fotograficzne motywy w etiudach Romana Polańskiego. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Polański – artysta”, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów UKSW, Warszawa, 17 lutego 2022 
  • „Ty jesteś taki sam, tylko…”. Odbicie, podwojenie i ich fotograficzne konteksty w strukturze filmu „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „ Nóż w wodzie po latach. W 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego”, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów UKSW, Warszawa, 23 września 2021
  • Więcej świata, więcej słów. Fotografia jako źródło deformacji rzeczywistości na przykładzie opowiadania „Album” Virgilia Piñery. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Powiększenie i intensyfikacja w kulturze”, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów UKSW, Warszawa, 11–12 grudnia 2020
  • „Białostocczyzna to moja baćkauszczyna”. O sztuce Małgorzaty Dmitruk. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Polsko-białoruskie związki językowe, literackie, kulturowe i historyczne”, Katedra Białorutenistyki UW, Warszawa, 15 października 2020
  • Sceniczność fotografii. Spektakl „Album Karla Höckera” teatru Trans-Atlantyk jako teatralna adaptacja kolekcji zdjęć. Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Gombrowicz i inni «prozaicy sceniczni». O inscenizacjach utworów nieteatralnych”, Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 13 grudnia 2019
  • „Zobaczył na własne oczy...”. Opowieści (z) fotografii. Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Pochwała «twórczej zdrady», czyli adaptacja jako niepokorna kreacja”, Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa UKSW, Warszawa, 20 listopada 2018
  • (Nie)przezroczystość fotografii i pamięci: „Pensjonat” Piotra Pazińskiego i „Moja niania Dudu” Jacques'a-Henri Lartigue'a. Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Interdyscyplinarne Kategorie Kulturoznawstwa „Przezroczystość w kulturze”, Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 12–13 kwietnia 2018
  • „(...) miał dar przepowiadania nagłej śmierci, widział ją nie na twarzach fotografowanych, ale na ich podobiznach”. Nie-widok cudzego cierpienia i jego fotograficzno-literackie konceptualizacje”. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Fotoesej 2: Widok cudzego cierpienia”, Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 26 stycznia 2018
  • „Ci, którzy przeżyli, dzielili się na dwie grupy: jedni mieli zdjęcia, inni nie mieli nic”. Fotografia i perswazja w „Rejwachu” Mikołaja Grynberga. Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Poetyka i antropologia przekazów perswazyjnych”,  Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 29 września 2017 
  • „Spróbujmy udać, że znaleźliśmy sposób przedostania się tam, Kiciu”. Obraz w obrazie, czyli o czasoprzestrzeni fotograficznych mikro-narracji Roberta Doisneau. V Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Czas Przestrzeń – Czasoprzestrzeń”, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 14–16 kwietnia 2016
  • „Ludzie byli inni od tych, co w życiu widziałam, i ich życie inne”. O fotograficzno-literackich narracjach podróżniczych Melchiora Wańkowicza, na przykładzie tomu reportaży „Królik i oceany”. Ogólnopolska Konferencja Naukowa Inny w podróży, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, Instytut Filologii Angielskiej, Pracownia Komparatystyki IFA, Instytut Filologii Polskiej, Instytut Filologii Germańskiej, Rzeszów, 15–16 marca 2016
  • „Bo co to znaczy – rozumieć”. Teatr życia, teatr śmierci: opowiastki Jana Kotta (współautor: Wincenty Cesluk-Grajewski). Paralelne Międzynarodowe Konferencje Naukowe „Literaturoznawca literatem: Artystyczne kreacje profesorów humanistyki/Scholars as Fictionists, or On-/Off-Campus Creative Writing”, Wydział Filologiczny UG, Gdańsk, 2–4 października 2015
  • „Przeszłość siedziała w klatce, unieszkodliwiona. Czemu by na nią nie popatrzeć?”. Miejsca pamięci, klatki pamięci: topografia i fotografia w „Początku” Andrzeja Szczypiorskiego i w „Skrzynce” Güntera Grassa. Międzynarodowa Konferencja „Kultury i języki pamięci/Internationale Konferenz Kulturen und Sprachen der Erinnerung”, Wydział Neofilologii, Instytut Germanistyki UW, Warszawa, 2526 września 2015
  • Fotografia i nić. Pogranicza obrazów, sztuk i kultur w twórczości Małgorzaty Dmitruk. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Na pograniczach kultur i narodów. Kultura – sztuka – edukacja”, PWSZ im. Jana Grodka, Sanok, 24–26 września 2015
  • „Słońce rdzawo odbijało się w ich czarnych okularach”. Dialogi z Andersenem – portret i pejzaż w prozie Janusza Rudnickiego („Andersen, Andersen”) i Zbigniewa Beliny-Brzozowskiego („W miasteczku, które jak ogród Andersena”). Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Andersenowskie inspiracje w kulturze i literaturze polskiej”, Zakład Dramatu i Teatru, Zakład Folklorystyki i Literatury Popularnej (Katedra Kulturoznawstwa UMK), Zakład Literatury Młodej Polski i Dwudziestolecia Międzywojennego (Instytut Literatury Polskiej UMK), Toruń, 23–24 września 2015
  • „(...) Byłoby zbrodnią pozwolić utonąć osłu, który mówi”. Magia retuszu, czar montażu w „Przygodach Narizinii” Monteira Lobata. IV Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Bajka, baśń, legenda, mit – magiczny pierwiastek utworu”, Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej WH UWM w Olsztynie, Katedra Psychologii Rozwoju i Edukacji WNS UWM w Olsztynie,  Laboratorium Teoretycznych i Metodycznych Zagadnień Historii Sztuki Kemerowskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki, Kemerowo, 4–5 czerwca 2015, Olsztyn, 12–13 czerwca 2015
  • Ktoś nas zatrzymuje dla głupiej fotografii”. Ruch, bezruch, iluzja i fotografia w „Widnokręgu” Wiesława Myśliwskiego. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Szybkość w kulturze”, Zakład Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 20–21 maja 2015
  • „Gdy próbowałem się do nich zbliżyć, rozwiewali mi się w oczach i pozostawiali po sobie puste miejsce”. Być albo/i nie być: o fotografii w opowiadaniach W.G. SebaldaIV Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Byt – nicość – nihilizm”, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 24–26 kwietnia 2014
  • Fotografia jako sztuka tożsamości i różnicy, na przykładzie „Klary Milicz” Iwana Turgieniewa. III Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Różnica – tożsamość – zmiana”, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, Warszawa, 18–20 kwietnia 2013
  • „W pewien listopadowy wieczór, niedługo po śmierci mojej matki, porządkowałem zdjęcia”. Roland Barthes i problemy auto-foto-biografii. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Autobiografia – biografia – narracja. Perspektywy biograficzne w praktyce badawczej”, UŁ, Łódź, 29–30 maja 2012 
  • „Z głową w chmurach”. Baśniowe narracje w fotografii współczesnej, na przykładzie cyklu Roberta i Shany ParkeHarrisonów „The Architect's Brother”. Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja „Baśń we współczesnej kulturze”, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Poznań/Kalisz, 24–25 maja 2012
  • „Dwanaście świetnych fotografii każdego roku to wspaniały plon”. Fotograficzne ikony dekady 1989–1999, czyli świat startuje w konkursie World Press Photo. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Dekada kultury 1989–1999”, UMK, Toruń, 24–25 maja 2012 
  • „Panny Petrozolinówny w powiecie nieświeskim, na tle znaków granicznych”. Foto-geo-grafia, czyli o zdjęciach w kresowych reportażach Melchiora Wańkowicza. Konferencja Naukowa Czterech Uniwersytetów (UW, UJ, UAM, UŚ) „Literatura – historia – geografia. Kulturowe inspiracje warsztatu literaturoznawczego”, Zakład Literatury XX wieku, Wydział Polonistyki UW, Warszawa, 16–17 maja 2012 
  • „Dajcie trupa na jedynkę”. Wojenna fotografia prasowa w medialnym obrazie świata – między etyką, estetyką a teorią agenda setting. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Medialny obraz rzeczywistości”, Pracownia Komunikacji Medialnej (w Kaliszu), Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu, Kalisz, 10–11 maja 2012
  • „Nikły ślad stopy na weneckich kamieniach”. Fotografia jako podróż pamięci w narracjach Jarosława Iwaszkiewicza. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Iwaszkiewicz w podróży”, Pracownia Literatury Współczesnej w Katedrze Filologii Polskiej Wydziału Filologiczno-Pedagogicznego PR, Radom, 26–27 kwietnia 2012
  • „Dorosłość z niedorosłością toczy w nas bój, niczym w książkach Gombrowicza”. Między Piotrusiem Panem a Benjaminem Buttonem, czyli starość i starzenie się w fotografii i języku przekazu medialnego Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Współczesne media. Język mediów”, Zakład Dziennikarstwa Wydziału Politologii UMCS, Lublin, 18–19 kwietnia 2012
  • „Bo żyć jest czasem tępym przerażeniem” – „samobójstwo fotograficzne” jako forma społecznej i artystycznej (nie)obecności twórcy. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Obecność artysty w kulturze i społeczeństwie”, Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS, Lublin, 13 kwietnia 2012
  • „Z albumu porzuconego nie tutaj i na wiek przed nimi”. Fotografia jako medium pamięci w przekazie międzypokoleniowym. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Międzypokoleniowe uczenie się w teorii, badaniach i praktyce”, UŁ, Łódź, 27–28 marca 2012
  • „Zwierciadło pęka w odłamków stos”, czyli wi(e)dzieć jak Panna Marple – od Tennysona do Waterhouse’a i od Belliniego do teorii fotografii. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kryminał – gatunek poważ(a)ny?”, Zakład Polskiej Literatury Współczesnej, Wydział Filologiczny UMK, Toruń, 8–10 marca 2012 
  • „Fotografia powstrzymała ich przy życiu”. Niesamowite w narracjach o 11 września. Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Fantazmaty i fetysze w literaturze XX (i XXI) wieku”, Zakład Literatury XX wieku, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 23–25 listopada 2011
  • „Jak przetrwać stalinizm nie ubłociwszy kaloszy i nie przestając jeść ryby dwoma widelcami”. O „Szpetnych czterdziestoletnich” Agnieszki Osieckiej. Konferencja Naukowa „Polityczność literatury, polityczność literaturoznawstwa”, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Uniwersytet Śląski, Katowice, 5–7 października 2011 
  • „Jak sfotografować krasnoludka”, czyli bajka w fotografii i fotografia w bajce – od elfów sir Arthura Conan Doyle’a do „Kopciuszka” Annie Leibovitz. II Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Bajka w przestrzeni naukowej i edukacyjnej. Bajka a mit”, Wydział Humanistyczny UWM, Olsztyn, 3–4 czerwca 2011
  • „Ślady moich dawnych, odrzuconych twarzy”. Fotografia jako narzędzie konstruowania własnej tożsamości. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Między wykluczeniem a przynależnością – poszukiwania tożsamości autentycznej”, Instytut Filologii Polskiej UWM, Olsztyn, 2–3 czerwca 2011
  • „Odsłonić widzialny świat”. Fotografia jako rewolucja kulturowa i nowe doświadczenie estetyczne. Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Sztuka zwierciadłem kultury”, Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS, Lublin, 27 maja 2011
  • „Dotknąć ich świata” – mitopoetycka czasoprzestrzeń żydowskiego Zamościa w „Zdjęciach ze starego, zniszczonego albumu 1900–1942” Judy Aizen i w „Zagładzie” Piotra Szewca. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Historia i Kultura Żydów w Zamościu i na Zamojszczyźnie”, Pracownia Literatury Polsko-Żydowskiej KU L, Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, Zamość, 5–7 kwietnia 2011 
  • Potwór w pułapce kadru. Diane Arbus fotografuje świat. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Potwory, hybrydy, mutanty – pogranicza ludzkiej natury”, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 23–25 lutego 2011
  • „Dziecko i sęp”. Zdjęcie głodu – głód zdjęcia. Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „(Nie)nasycenie”, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, Koło Teoretyków Literatury, Gdańsk, 22–23 kwietnia 2010
  • Starość widzialna. O przemijaniu w fotograficznych kadrach. Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Kulturowe konteksty starości”, Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 15–16 kwietnia 2010

inne formy aktywności naukowej:

  • od 2020 – członkostwo w Polskim Towarzystwie Etycznym
  • 2012 – udział w II Edycji Transdyscyplinarnej Szkoły Letniej Konferencji Kierowników Filologicznych Studiów Doktoranckich „Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci” (Morawa, 5–7 lipca 2012)
  • 2012 – udział w warsztatach „Metoda obiektywnej hermeneutyki w badaniach biografii” (Łódź, 29–30 maja 2012)
  • 2011 – udział w I  Edycji Transdyscyplinarnej Szkoły Letniej Konferencji Kierowników Filologicznych Studiów Doktoranckich „Teoria – literatura – życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej” (Ciążeń, 5–7 lipca 2011)
  • 2010 – udział w pracach Koła Literaturoznawczego Uniwersytetu Warszawskiego, działającego przy Wydziale Polonistyki  
  • 2009–2010 – udział w seminariach Nouvelle École Lacanienne de Psychanalyse, Koła Warszawskiego Szkoły Europejskiej Psychoanalizy i Krakowskiego Koła Psychoanalizy Nowej Szkoły Lacanowskiej:
  • Seminarium Koła Warszawskiego Szkoły Europejskiej Psychoanalizy Był sobie kiedyś fantazmat, prowadzenie: Riccardo Carrabino (Warszawa, czerwiec 2010)
  • Seminarium Koła Warszawskiego Szkoły Europejskiej Psychoanalizy Od trójkąta wyobrażeniowego do trójkąta edypalnego (Warszawa, maj 2010)
  • Seminarium Nouvelle École Lacanienne Córka, matka, kobieta w XXI wieku, prowadzenie: Patrick Monribot (Kraków, maj 2010)
  • Seminarium Nouvelle École Lacanienne Córka, matka, kobieta w XXI wieku, prowadzenie: Marie-Hélène Brousse (Warszawa, grudzień 2009)
  • Forum: lekcje Lacana. Klinika, społeczeństwo, filozofia, prowadzenie: Jacques-Alain Miller (Warszawa, styczeń 2009)

dydaktyka

  • 2016–02. 2018 – zajęcia w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki UW, przedmioty (na studiach dziennych i zaocznych I i II stopnia): poetyka z elementami teorii literatury, analiza dzieła literackiego (według autorskiego programu dotyczącego związków między fotografią a tekstem literackim), teoria literatury, seminarium licencjackie „Fotografia i literatura. Motyw, model, metafora” (24 obronione prace licencjackie).
  • 2014–2016 – zajęcia w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki UW, przedmioty (na studiach dziennych i zaocznych I i II stopnia): poetyka z elementami teorii literatury, analiza dzieła literackiego (według autorskiego programu dotyczącego związków między fotografią a tekstem literackim), teoria literatury
  • 2010–2014 – zajęcia w Instytucie Literatury Polskiej UW, w ramach studiów doktoranckich i po doktoracie, przedmioty (na studiach dziennych i zaocznych I i II stopnia): poetyka z elementami teorii literatury, analiza dzieła literackiego, teoria literatury