dr, adiunkt
Zespół Badań nad Literaturą Zagłady
Email:
Główne kierunki zainteresowań naukowych:
Problematyka tożsamości żydowskiej i polsko-żydowskiej – szczególnie w twórczości autobiograficznej jako formie zapisu doświadczenia;analiza dyskursu – w tym dyskursu antysemickiego w literaturze, relacjach i egodokumentach oraz dokumentach użytkowych. Obecnie moje badania skupiają się na analizie dyskursu wypowiedzi uczestników procesów prowadzonych w ramach tzw. dekretu sierpniowego. Interesują mnie także inne niż literatura języki wyrażania doświadczenia żydowskości i Zagłady – w tym wystawiennictwo oraz możliwości stwarzane przez środowisko cyfrowe.
Wybrane publikacje
autorskie książki, monografie naukowe:
- „Wierny własnemu rozdarciu”. Problematyka tożsamościowa w twórczości Artura Sandauera, seria Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2024.
- (po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata, katalog wystawy pod red. Justyny Koszarskiej-Szulc, Natalii Romik, Barbary Kirshenblat-GImblett, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa 2024.
- Obcy w domu. Wokół Marca ’68, katalog wystawy pod red. Justyny Koszarskiej-Szulc i Natalii Romik, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa 2018.
rozprawy i artykuły:
- Sandauer w getcie. Rozliczenia literackie i nieliterackie, „Zagłada. Studia i Materiały”, R. 2023, nr 19. Zob. link.
- Ewa Koźmińska-Frejlak, Po Zagładzie. Praktyki asymilacyjne ocalałych jako strategie zadomawiania się w Polsce (1944/45–1950). Recenzja, „Zagłada. Studia i Materiały”, R. 2023, nr 19. Zob. link.
- Andrew Kornbluth, The August Trials: The Holocaust and Postwar Justice in Poland. Recenzja, „Zagłada. Studia i Materiały”, R. 2024, nr 20. Zob. link
- Die Sonderaustellung „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68” (Freund daheim der Marz ’68) im Museum POLIN in Warschau, [z Natalią Romik], „Müncher Beiträge zur Jüdischen Geschichte und Kultur”, Ludwig Maximilians Universität München, R. 12, z. 2/2018.
- „My, Żydzi…”. Marcowy manifest Artura Sandauera, niepublikowany tekst archiwalny Artura Sandauera wraz ze wstępem Justyny Koszarskiej-Szulc, „Teksty Drugie”, 2018, nr 6.
- Krytyk jako piewca ambiwalencji. Artur Sandauer i „Poeci czterech pokoleń”, [w:] Oblicza nowoczesnej i ponowoczesnej krytyki, t. 2: Krytyka towarzysząca, krytyka pokoleniowa… Od Młodej Polski po koniec XX wieku, pod red. Roberta Mielhorskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019.
- Wielogłos w wystawach historyczno-narracyjnych. Wystawa „Obcy w domu. Wokół Marca ’68”, [w:] Historia w Muzeum. Formy i środki prezentacji, seria IV, pod red. Michała F. Woźniaka, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2019.
- Autocenzura w obliczu kryzysu. Dwa niepublikowane teksty Artura Sandauera, [w:] Materialność i sensualność tekstu, seria „Forum Nowego Literaturoznawstwa”, t. I, pod red. Jarosława Bedyniaka, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018.
- Strategie budowania dystansu w twórczości autobiograficznej Artura Sandauera, [w:] Biografie nieoczywiste. Kryzys, przełom i transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2018.
- W poszukiwaniu autobiograficznego klucza. „Zapiski z martwego miasta” Artura Sandauera. Ujęcie antropologiczne, [w:] Literaturoznawca literatem, pod red. Ludmiły Gruszewskiej-Blaim, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2018.
inne:
Wspólnie z Natalią Romik była kuratorką wystaw „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68” (2018) i „(po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata” (2024). Pracowała w zespole kuratorskim przygotowującym wystawę stałą Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Współpracuje z USHMM w Waszyngtonie w ramach projektu „Holocaust Justice Project”.
w przygotowaniu:
Potencjał map pożydowskich w świecie cyfrowym na przykładzie materiałów dotyczących Opatowa, artykuł przygotowany do numeru monograficznego „Tekstów Drugich” pt. Topografie Holocaustu.
Udział w życiu naukowo-organizacyjnym, udział w projektach badawczych, pracach innych Zespołów
Członkini zespołu przygotowującego Atlas Literatury Zagłady w ramach Nowej Panoramy Literaturoznawstwa Cyfrowego.