dr, adiunkt
Zespół Badań nad Literaturą Zagłady
e-mail:
Główne kierunki zainteresowań naukowych
Problematyka tożsamości żydowskiej i polsko-żydowskiej – szczególnie w twórczości autobiograficznej jako formie zapisu doświadczenia;analiza dyskursu – w tym dyskursu antysemickiego w literaturze, relacjach i egodokumentach oraz dokumentach użytkowych. Obecnie moje badania skupiają się na analizie dyskursu wypowiedzi uczestników procesów prowadzonych w ramach tzw. dekretu sierpniowego. Interesują mnie także inne niż literatura języki wyrażania doświadczenia żydowskości i Zagłady – w tym wystawiennictwo oraz możliwości stwarzane przez środowisko cyfrowe.
Wybrane publikacje
Książki
- „Wierny własnemu rozdarciu”. Problematyka tożsamościowa w twórczości Artura Sandauera. Toruń 2024.
Rozprawy i artykuły
- Sandauer w getcie. Rozliczenia literackie i nieliterackie. „Zagłada. Studia i Materiały” 2023 nr 19. Zob. link.
- Ewa Koźmińska-Frejlak, Po Zagładzie. Praktyki asymilacyjne ocalałych jako strategie zadomawiania się w Polsce (1944/45–1950). [Recenzja]. „Zagłada. Studia i Materiały” 2023 nr 19. Zob. link.
- Andrew Kornbluth, The August Trials: The Holocaust and Postwar Justice in Poland. [Recenzja]. „Zagłada. Studia i Materiały” 2024 nr 20. Zob. link
- [wraz z N. Romik] Die Sonderaustellung „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68” (Freund daheim der Marz ’68) im Museum POLIN in Warschau. „Müncher Beiträge zur Jüdischen Geschichte und Kultur”, Ludwig Maximilians Universität München 2018 z. 2.
- „My, Żydzi…”. Marcowy manifest Artura Sandauera, niepublikowany tekst archiwalny Artura Sandauera wraz ze wstępem Justyny Koszarskiej-Szulc. „Teksty Drugie” 2018 nr 6.
- Krytyk jako piewca ambiwalencji. Artur Sandauer i „Poeci czterech pokoleń”. W: Oblicza nowoczesnej i ponowoczesnej krytyki. T. 2: Krytyka towarzysząca, krytyka pokoleniowa… Od Młodej Polski po koniec XX wieku. Bydgoszcz 2019.
- Wielogłos w wystawach historyczno-narracyjnych. Wystawa „Obcy w domu. Wokół Marca ’68”. W: Historia w Muzeum. Formy i środki prezentacji. Seria IV. Bydgoszcz 2019.
- Autocenzura w obliczu kryzysu. Dwa niepublikowane teksty Artura Sandauera. W: Materialność i sensualność tekstu. Seria „Forum Nowego Literaturoznawstwa”. T. 1. Warszawa 2018.
- Strategie budowania dystansu w twórczości autobiograficznej Artura Sandauera. W: Biografie nieoczywiste. Kryzys, przełom i transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej. Łódź 2018.
- W poszukiwaniu autobiograficznego klucza. „Zapiski z martwego miasta” Artura Sandauera. Ujęcie antropologiczne. W: Literaturoznawca literatem. Gdańsk 2018.
Prace redakcyjne
- (po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata. Katalog wystawy pod red. J. Koszarskiej-Szulc, N. Romik, B. Kirshenblat-GImblett. Warszawa 2024.
- Obcy w domu. Wokół Marca ’68, katalog wystawy pod red. J. Koszarskiej-Szulc i N. Romik. Warszawa 2018.
Inne
Wspólnie z Natalią Romik była kuratorką wystaw „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68” (2018) i „(po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata” (2024). Pracowała w zespole kuratorskim przygotowującym wystawę stałą Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Współpracuje z USHMM w Waszyngtonie w ramach projektu „Holocaust Justice Project”.
W przygotowaniu
Potencjał map pożydowskich w świecie cyfrowym na przykładzie materiałów dotyczących Opatowa, artykuł przygotowany do numeru monograficznego „Tekstów Drugich” pt. Topografie Holocaustu.
Udział w życiu naukowo-organizacyjnym
Członkini zespołu przygotowującego Atlas Literatury Zagłady w ramach Nowej Panoramy Literaturoznawstwa Cyfrowego.