plen

dr, adiunkt

Zespół Badań nad Literaturą Zagłady

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 


Główne kierunki zainteresowań naukowych

Problematyka tożsamości żydowskiej i polsko-żydowskiej – szczególnie w twórczości autobiograficznej jako formie zapisu doświadczenia;analiza dyskursu – w tym dyskursu antysemickiego w literaturze, relacjach i egodokumentach oraz dokumentach użytkowych. Obecnie moje badania skupiają się na analizie dyskursu wypowiedzi uczestników procesów prowadzonych w ramach tzw. dekretu sierpniowego. Interesują mnie także inne niż literatura języki wyrażania doświadczenia żydowskości i Zagłady – w tym wystawiennictwo oraz możliwości stwarzane przez środowisko cyfrowe. 


Wybrane publikacje

Książki

  • „Wierny własnemu rozdarciu”. Problematyka tożsamościowa w twórczości Artura Sandauera. Toruń 2024.

Rozprawy i artykuły

  • Sandauer w getcie. Rozliczenia literackie i nieliterackie. „Zagłada. Studia i Materiały” 2023 nr 19. Zob. link
  • Ewa Koźmińska-Frejlak, Po Zagładzie. Praktyki asymilacyjne ocalałych jako strategie zadomawiania się w Polsce (1944/45–1950). [Recenzja]. „Zagłada. Studia i Materiały” 2023 nr 19. Zob. link.
  • Andrew Kornbluth, The August Trials: The Holocaust and Postwar Justice in Poland. [Recenzja]. „Zagłada. Studia i Materiały” 2024 nr 20. Zob. link 
  • [wraz z N. Romik] Die Sonderaustellung „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68” (Freund daheim der Marz ’68) im Museum POLIN in Warschau. „Müncher Beiträge zur Jüdischen Geschichte und Kultur”, Ludwig Maximilians Universität München 2018 z. 2.
  • „My, Żydzi…”. Marcowy manifest Artura Sandauera, niepublikowany tekst archiwalny Artura Sandauera wraz ze wstępem Justyny Koszarskiej-Szulc. „Teksty Drugie” 2018 nr 6.
  • Krytyk jako piewca ambiwalencji. Artur Sandauer i „Poeci czterech pokoleń”. W: Oblicza nowoczesnej i ponowoczesnej krytyki. T. 2: Krytyka towarzysząca, krytyka pokoleniowa… Od Młodej Polski po koniec XX wieku. Bydgoszcz 2019.
  • Wielogłos w wystawach historyczno-narracyjnych. Wystawa „Obcy w domu. Wokół Marca ’68”. W: Historia w Muzeum. Formy i środki prezentacji. Seria IV. Bydgoszcz 2019.
  • Autocenzura w obliczu kryzysu. Dwa niepublikowane teksty Artura Sandauera. W: Materialność i sensualność tekstu. Seria „Forum Nowego Literaturoznawstwa”. T. 1. Warszawa 2018.
  • Strategie budowania dystansu w twórczości autobiograficznej Artura Sandauera. W: Biografie nieoczywiste. Kryzys, przełom i transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej. Łódź 2018.
  • W poszukiwaniu autobiograficznego klucza. „Zapiski z martwego miasta” Artura Sandauera. Ujęcie antropologiczne. W: Literaturoznawca literatem. Gdańsk 2018.

Prace redakcyjne

  • (po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata. Katalog wystawy pod red. J. Koszarskiej-Szulc, N. Romik, B. Kirshenblat-GImblett. Warszawa 2024.
  • Obcy w domu. Wokół Marca ’68, katalog wystawy pod red. J. Koszarskiej-Szulc i N. Romik. Warszawa 2018.

Inne

Wspólnie z Natalią Romik była kuratorką wystaw „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68” (2018) i „(po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata” (2024). Pracowała w zespole kuratorskim przygotowującym wystawę stałą Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Współpracuje z USHMM w Waszyngtonie w ramach projektu „Holocaust Justice Project”.

W przygotowaniu

Potencjał map pożydowskich w świecie cyfrowym na przykładzie materiałów dotyczących Opatowa, artykuł przygotowany do numeru monograficznego „Tekstów Drugich” pt. Topografie Holocaustu.

Udział w życiu naukowo-organizacyjnym

Członkini zespołu przygotowującego Atlas Literatury Zagłady w ramach Nowej Panoramy Literaturoznawstwa Cyfrowego.