Warsztat sztuki radiowej

Warsztat sztuki radiowej Instytut Badań Literackich PAN we współpracy z Radiem 3 5 7

Opłata za kurs:
200 zł wpisowe
2800 zł czesne (płatne jednorazowo przed rozpoczęciem kursu)
30 zł koszt zaświadczenia ukończenia kursu
Czas kursu: 
6 miesięcy w systemie dwudniowych zjazdów weekendowych, w trzecią sobotę i niedzielę miesiąca
Forma spotkań:
Zajęcia w trybie online, jedynie zajęcia praktyczne w Radiu 3 5 7 w trybie stacjonarnym
Zmiana spotkań zaplanowanych w Pałacu Staszica na tryb stacjonarny uzależniona będzie od sytuacji związanej z pandemią Covid-19
Ilość godzin: 72 godziny lekcyjne w tym 24 godziny w Radiu 3 5 7  
 
Pierwsza edycja w IBL PAN od 2022 roku
 
Cel kursu:
Warsztaty skierowane są do osób zainteresowanych twórczością radiową. Ich celem jest zapoznanie słuchaczy z formami przekazu radiowego stricte dziennikarskimi oraz z formami z pogranicza sztuki i dziennikarstwa. W trakcie zajęć uczestnicy poznają warsztat znakomitych reportażystów radiowych, których droga rozwoju zawodowego wymagała zdobycia biegłości w różnych rodzajach przekazu audio – aż do osiągnięcia mistrzostwa w najbardziej wymagającej dziedzinie twórczości, jaką jest artystyczny reportaż radiowy, czy słuchowisko. 
 
Specyfika kursu:
Podczas zajęć omówione i przećwiczone zostaną wszystkie gatunki radiowego przekazu – od pisania krótkich wiadomości do serwisów informacyjnych, poprzez przygotowanie audycji „na żywo” aż do złożonych form radiowych. Pod kierunkiem mistrzów słuchacze nie tylko zdobędą wiedzę warsztatową, ale także sami będą mogli rozeznać swoje predyspozycje i wybrać to, co najbardziej im odpowiada (np. prowadzenie audycji na żywo, przygotowywanie wywiadów, relacji, reportaży oraz scenariuszy słuchowisk) i doskonalić się w wybranym zakresie.
Część zajęć poświęcona będzie pracy z mikrofonem i przy mikrofonie, połączona z uwrażliwieniem na poprawną artykulację i interpretację tekstu. Zwieńczeniem warsztatów będzie przedstawienie indywidualnej pracy w wybranym gatunku oraz jej ocena przez prowadzącego warsztaty skonfrontowana z oceną uczestników zajęć. Tzw. zajęcia plenerowe odbędą się w Radiu 3 5 7 co umożliwi przyjrzenie się pracy zespołu radiowego jak również praktyczną weryfikację własnych możliwości przed mikrofonem radiowym w profesjonalnym studiu radiowym. 

Kierownik kursu: 
 
Autorka programu oraz koordynatorka: 
Irena Piłatowska-Mądry 
reportażem radiowym zajmuje się od 1984 roku. Jej reportaże emitowane były w wielu rozgłośniach świata. Audycje dokumentalne jej autorstwa znajdują się w zbiorach Instytutu im. Gen. Wł. Sikorskiego w Londynie oraz Biblioteki Narodowej w Lincoln Center na Manhattanie w Nowym Jorku. Za swoją radiową twórczość uhonorowana została wieloma prestiżowymi nagrodami i wyróżnieniami w kraju i na świecie (w sumie ponad 60 nagród). Przyznano jej m.in.: "Złoty Mikrofon" - najwyższe polskie wyróżnienie dla twórców radiowych, Nagrodę Główną SDP – "Wolności Słowa"("za odwagę przeciwstawienia się, w poszukiwaniu prawdy, obiegowym sądom środowiska dziennikarskiego, opinii publicznej i polityków"), Nagrodę im. Ksawerego Pruszyńskiego, Grand Prix Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie – "Premios Ondas", drugą nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Audialnej pod patronatem EBU (Europejskiej Unii Nadawców). W roku 2007 otrzymała Nagrodę Związku Literatów Polskich im. Witolda Hulewicza za wybitne osiągnięcia w dziedzinie reportażu radiowego. W 2009 roku – medal Gloria Artis – Nagrodę Ministra Kultury za działania na rzecz kultury polskiej, a w 2010 –  Nagrodę Specjalną Prezesa Polskiego Radia SA za wybitne osiągnięcia zawodowe i działania na rzecz promocji reportażu radiowego. Wiele lat prowadziła zajęcia ze sztuki reportażu radiowego w wielu wyższych uczelniach w kraju a także szkoliła dziennikarzy rozgłośni polonijnych i polskojęzycznych w świecie.
Od 1.03.2004 do 29.01.2020. była Redaktorem naczelnym Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia SA. Jest m. in. pomysłodawczynią prestiżowego polskiego konkursu dla reportażystów – Ogólnopolskiego Konkursu Reportażystów MELCHIORY.  Wymyśliła i 20 lat prowadziła  „Spotkania z Reportażem” w warszawskim Klubie Księgarza.
Kontakt: irena.pilatowska@ibl.waw.pl 

Prowadzący:
 
Hanna Bogoryja-Zakrzewska
przez ponad 30 lat była związana z Polskim Radiem, na koncie ma ponad 1000 dokumentów i reportaży radiowych. Laureatka najważniejszych nagród radiowych w Polsce, jej reportaże wielokrotnie reprezentowały Polskę na forum międzynarodowym.
Od 2017 roku wraz Katarzyną Błaszczyk prowadzi Torbę reportera i podcastera z wpisami i podcastami o sztuce reportażu.
W 2019 roku wspólnie napisały książkę, która jest powrotem do historii znanych słuchaczom z radia "Zdarzyło się naprawdę. Opowieści reporterskie" (wyd. Znak). https://www.znak.com.pl/ksiazka/zdarzylo-sie-naprawde-opowiesci-reporterskie-hanna-bogoryja-zakrzewska-katarzyna-blaszczyk-142609
W 2020 roku wydały e-booka „Sztuka rozmowy w podcaście i nie tylko". 
 
Katarzyna Błaszczyk
reportażystka radiowa, dziennikarka. Przez 13 lat pracowała w Studiu Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia. Jej reportaże radiowe zdobyły łącznie 20 nagród. Od 2017 roku razem z Hanną Bogoryja-Zakrzewską prowadzi Torbę Reportera i Podcastera.  Wspólnie prowadzą szkolenia z zakresu podcastów, dziennikarstwa i storytellingu, a także profesjonalnej produkcji podcastów. Jest współautorką zbioru reportaży pisanych “Zdarzyło się naprawdę. Opowieści reporterskie” (Znak 2019). Najważniejsze reportaże radiowe to: “Listy Brazylia-Polska” i “O misiu, który zasnął ze smutku”.
 
Zofia Kruszewska
realizator dźwięku, reżyser muzyczny, Laureatka Złotego mikrofonu w 2004 roku. Członek Komisji Kwalifikacyjnej Kart Mikrofonowych w Polskim Radiu S.A.  Absolwentka wydziału Reżyserii Muzycznej na  Uniwersytecie Muzycznym, ukończonego z wyróżnieniem. Pracowała z dziennikarzami wszystkich anten oraz aktorami Teatru Polskiego Radia. Realizowała wszystkie formy radiowe, w tym: słuchowiska, reportaże, magazyny, audycje muzyczne, programy na żywo. Po ukończeniu kursów trenerskich, organizowanych  m. in. przez Radio Kanada, BBC, podjęła działalność szkoleniową. Prowadziła wykłady i warsztaty w Radiowej Szkole Dziennikarskiej.
 
Olga Mickiewicz-Adamowicz
dziennikarka Radia 357, autorka reportaży, wywiadów i artykułów. Przez wiele lat związana z Polskim Radiem, przede wszystkim ze Studiem Reportażu i Dokumentu. Laureatka nagród dziennikarskich, między innymi nagrody głównej w Konkursie Stypendialnym im. Jacka Stwory, międzynarodowej nagrody Ake Blomstrom Award oraz Srebrnego Melchiora. W 2016 roku nominowana do nagrody Grand Press.
 
Agnieszka Szwajgier
reportażystka radiowa. Debiutowała w Polskim Radiu Lublin. W 2017 roku rozpoczęła pracę w Programie 3 Polskiego Radia. W ramach trójkowej akcji „Jesteśmy Połączeni” przygotowywała relacje z Kanady, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Norwegii, Estonii i Afryki, a także z wyprawy Daru Młodzieży, który z okazji Rejsu Niepodległości okrążył cały świat. W 2019 roku dołączyła do zespołu Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia. Obecnie pracuje w Radiu 357, gdzie zajmuje się głównie reportażem radiowym. Współzałożyła Pracownię Podcastów Sounds and Stories.
Zdobywczyni nagród takich jak „Åke Blomström Award”, „Prix Bohemia” oraz Nagrody im. Stefana Żeromskiego za publikację o tematyce społecznej. Otrzymała także wyróżnienie honorowe Nagrody im. Adolfa Bocheńskiego, za wyróżniające się dokonania dziennikarskie dla dziennikarzy do 30. roku życia. Dwukrotna finalistka Festiwalu „Człowieka w Zagrożeniu”. Pięciokrotnie nominowana do nagrody Grand Press, przyznawanej najlepszym polskim dziennikarzom prasy, radia i telewizji. 
 
Magdalena Wleklik
scenarzystka, dramatopisarka, reżyser. Autorka scenariuszy filmowych, telewizyjnych, słuchowisk, opowiadań i powieści. Zadebiutowała w 2002 r. w Teatrze Telewizji dramatem „Żółtodzioby”. Jej dramat „Władcy” zdobył Buławę Hetmańską na 42. Zamojskim Lecie Teatralnym. Laureatka artSkrypt 2021 za osiągnięcia scenariopisarskie oraz działalność na rzecz polskich scenarzystów. Reżyseruje słuchowiska oraz filmy krótkometrażowe, pokazywane na wielu festiwalach, m.in. MFF w Cannes, RIFF w Rzymie, Camerimage, FPFF w Gdyni, Dwa Teatry. Absolwentka Scenopisarstwa oraz Realizacji Tv w PWSFTviT w Łodzi. Współtwórczyni Biblioteki Scenariuszy Filmowych na tej Uczelni. Członkini Zarządu Koła Scenarzystów Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Więcej na: wleklik.com
 
Ernest Zozuń 
dziennikarz, reportażysta, korespondent radiowy i telewizyjny, reporter, prezenter i lektor. Długoletni dziennikarz Polskiego Radia, obecnie związany z Radiem 357.
Jeden z korespondentów międzynarodowych w Programie III Polskiego Radia, korespondent wojenny – relacjonował dla Polskiego Radia oraz TVP wojny w Jugosławii, Czeczenii, Afganistanie i Iraku. Był korespondentem Polskiego Radia w Moskwie. Jest autorem wielu reportaży, współautorem i wydawca bloku programowego „Zapraszamy do Trójki” / w programie III Polskiego Radia. / Obecnie współtwórca i prowadzącym bloku Popołudniówka357 / w radiu 357/. Obecnie specjalizuje się w publicystyce i wydarzeniach międzynarodowych. Wielokrotnie relacjonował najważniejsze wydarzenia na świecie. Przez 10 lat w programie trzecim tworzył audycje „trzy strony świata”, Obecnie w Radiu 357 „Radio świat”
Jest laureatem Grand Prix na międzynarodowym konkursie twórczości radiowej Prix Bohemia w 1995 (za reportaż o wojnie w Czeczenii), zdobywcą nagrody głównej w kategorii radiowej na Festiwalu Mediów w Łodzi w 1996 oraz Tęczowego Lauru za Radioaktywny Magazyn Reporterów w Programie III Polskiego Radia. Ponadto otrzymał nagrodę Grand Press w 2002 (Reportaż Radiowy) za reportaże „Tajna rzecz publiczna” i serial radiowy „Emilia – niewolnica tajemnicy”. Był nominowany do nagrody „Melchiory 2004” w kategorii Reportażysta Roku oraz wielokrotne do nagrody Grand Press – m.in. w 2005 roku (za reportaż „Radni na swoich dróżkach”).
W 2012 roku otrzymał „Złoty Mikrofon”.

Warunki zaliczenia:
warunki zaliczenia określają prowadzący;
uczestnicy dokonują opłaty za zaświadczenie w wysokości 30 zł
 
Terminy zajęć:
Od lutego do czerwca 2022 roku w każdą trzecią sobotę i niedzielę miesiąca (w kwietniu wyjątkowo 2 spotkania w miesiącu)
 
SESJA 1. 19-20 lutego 2022
Hanna Bogoryja Zakrzewska
Przegląd i omówienie gatunków radiowych. Jak zmieniał się sposób przekazu audialnego? Prezentacja przykładów. Kierunki dalszego rozwoju od komunikatu do podcastu. Praca z mikrofonem poza studiem. Przykłady nagrań – omówienia jak powstawały. Ćwiczenia praktyczne: nagrania własne, prezentacje i omówienie.
Katarzyna Błaszczyk
Co składa się na tzw. warsztat radiowca? Różne rodzaje specjalizacji dziennikarskich. Co to jest tzw. „język radiowy”? Praktyczne rozróżnienie na podstawie własnych prób przekładania tekstu pisanego na mówiony. Przygotowanie indywidualnych materiałów do ćwiczeń praktycznych.

SESJA 2. 19 – 20 marca 2022
Magdalena Wleklik
Słuchowisko radiowe: oryginalne i adaptowane. Seriale audio. Audiobooki. Zasady dramaturgii. Czym kierować się przy wyborze tematu? Recepta na dobry scenariusz do słuchowisk. Przykłady. Próby własne uczestników warsztatów. 
Hanna Bogoryja Zakrzewska
Przygotowanie do pracy nad własną produkcją: wybór tematu (jak szukać, czym się kierować), jak temat generuje formę przekazu, omówienie pomysłów uczestników warsztatów. Zanim włączymy mikrofon: przygotowanie do nagrań własnych. 

SESJA 3. 9-10 kwietnia 2022
Hanna Bogoryja Zakrzewska
Od relacji do reportażu. Co to jest relacja reporterska? Czym różni się od reportażu? Przykłady użycia różnych gatunków radiowych w reportażu. Prezentacje reportaży i na ich przykładzie omówienie faz tworzenia. Co jest, a co nie jest tematem na reportaż?
Katarzyna Błaszczyk
Praca nad reportażem: gdzie szukać inspiracji, wybór tematu, dokumentacja.  Prezentacje, przykłady. Tworzywo pracy reportażysty. Wykorzystanie radiowych środków wyrazu. Narracja w reportażu: ukryta, jawna.  Analiza pierwszych nagrań uczestników.

SESJA 4. 23-24 kwietnia 2022
Radio 3/5/7 ul. Słowackiego 19a 
Zofia Kruszewska, asystentka Agnieszka Szwajgier
Praca z i przed mikrofonem Omówienie warunków głosowych, dykcja, wad wymowy i sposoby ich korekty. Ćwiczenia praktyczne.
Ernest Zozuń
Informacja, wywiad, audycja złożona, relacja, reportaż od pomysłu do realizacji: wybór tematu, dokumentacja, przygotowanie nagrań, nagrania, selekcja materiałów, montaż, tzw. „zgranie”, czyli  ostatnia faza pracy nad audycją. 

SESJA 5. 21- 22 maja 2022
Radio 3/5/7 ul. Słowackiego  19a 
Ernest Zozuń
Zajęcia plenerowe studio Radia 3/5/7.  Praca w studiu radiowym. Omówienie pracy wydawcy, realizatora, prowadzącego audycję/ autora. Udział w audycji „na żywo” – fazy przygotowania audycji i omówienie z prowadzącym po jej emisji. 
Agnieszka Szwajgier
Przygotowanie audycji „na żywo”, praca zespołowa: wydawca, autor, realizator. Rola muzyki w audycjach radiowych ze szczególnym uwzględnieniem jej użycia w reportażu. Proporcja muzyki do słowa i zasadność jej używania. 
 
SESJA 6. 18 – 19 czerwca 2022
Olga Mickiewicz-Adamowicz
Prezentacje najlepszych reportaży artystycznych. Co stanowi o ich wartości? Wybór tematu, sposób prezentacji, dramaturgia, operowanie pełną gamą radiowych środków wyrazu. Omówienie wybranych przez uczestników tematów/prac.
Ernest Zozuń
 
 
Rekrutacja:
Osoby, które chcą zapisać się na kurs proszone są o:
przesłanie na adres
podyplomowe@ibl.waw.pl
karty informacyjnej (karta do pobrania )
formularza dotyczącego ochrony danych osobowych (formularz do pobrania)
uiszczenie opłaty z tytułu wpisowego w wysokości 200 zł
uiszczenie opłaty z tytułu czesnego w wysokości 2800 zł 
 
Wskazane kwoty należy wpłacać na konto:
Instytut Badań Literackich PAN
ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa
BGK 13 1130 1017 0020 1466 2720 0001

Koordynacja studiów podyplomowych i kursów

REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE I KURSY IBL PAN 
EDYCJA 2022/2023

Nabór na Studia podyplomowe i Kursy IBL PAN będzie prowadzony od dnia 30 maja 2022 roku.

Proces rekrutacji obejmuje:
1. Wypełnienie formularza w systemie elektronicznym (dostępnym od 30.05.2022)
2. Załączenie skanu podpisanego formularza RODO a w przypadku studiów podyplomowych także skanu świadectwa ukończenia studiów (w formacie PDF lub jpg.)
3. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych
4. Uiszczenie opłaty z tytułu wpisowego w określonej wysokości, poprzez wpłatę na konto:
Instytut Badań Literackich PAN
ul. Nowy Świat 72,
00-330 Warszawa
BGK 13 1130 1017 0020 1466 2720 0001 
5. Kontakt w sprawie rekrutacji: 
e-mail: podyplomowe@ibl.waw.pl 
tel. (22) 826-69-17 w poniedziałki, środy, czwartki, w godz. 10.00-15.00

Pełnomocnik Dyrektora ds. Studiów Podyplomowych i Kursów: dr Aleksandra Wójtowicz
Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa, pokój 106
Dyżury: czwartek 10.00 – 15.00
Tel. kom.: 605-316-757 od poniedziałku do czwartku w godz. 10.00-16.00
Piątek-niedziela w trybie awaryjnym dla uczestników bieżących kierunków i kursów
Tel. stacjonarny: (22) 826-69-17 w czasie dyżurów
e-mail: pelnomocnik.podyplomowe@ibl.waw.pl

Sekretarz Studiów Podyplomowych IBL PAN: Bartosz Snopkiewicz 
Pałac Staszica. ul. Nowy Świat 72, Warszawa, pokój 106
Dyżury: poniedziałek 10.00 – 15.00
Tel. stacjonarny: (22) 826-69-17 w czasie dyżurów 
 
Sekretarz Kursów IBL PAN: Żaneta Kucharska
Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa, pokój 106
Dyżury: środa 10.00 – 15.00
Tel. stacjonarny: (22) 826-69-17 w czasie dyżurów
e-mail: podyplomowe@ibl.waw.pl 

 

STUDIA PODYPLOMOWE IBL PAN

Kierownik: dr hab. Agata Roćko, prof. IBL PAN
Koordynatorka studiów „Glottodydaktyka. Nauczanie języka polskiego jako obcego”: Katarzyna Duda 

Kierownik: dr hab. Monika Rudaś-Grodzka, prof. IBL PAN 
Koordynatorka Gender studies: Agnieszka Wróbel 
 
Kierownik: dr Magdalena Ślusarska
 
Kierownik: dr hab. Monika Rudaś-Grodzka, prof. IBL PAN 
Koordynatorka Studiów Polsko-Żydowskich: dr hab. Jolanta Żyndul 
 
KURSY IBL PAN 
 
Kierownik: prof. dr hab. Anna Nasiłowska
Koordynator KKP: dr hab. Tomasz Żukowski, prof. IBL PAN
 
Kierownik: dr Andrzej Lesiakowski

Kierownik: prof. dr hab. Joanna Partyka 
 
Kierownik: prof. dr hab. Anna Nasiłowska
Koordynatorka WPSiD: mgr Magdalena Wleklik  

Kierownik: prof. dr hab. Anna Nasiłowska
Koordynator: dr Mateusz Marczewski 

Kierownik: prof. dr hab. Anna Nasiłowska
Koordynatorka WSR: Irena Piłatowska-Mądry 

Regulamin Kursów organizowanych w ramach działalności edukacyjnej Instytutu Badań Literackich PAN

Logo Archiwum Kobiet

 

     

 

 

 

 

 

 

 

Logo Słownika Polszczyzny XVI wieku

 

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa, tel. (22) 826-99-45, 6572-895, faks. (22) 826-99-45